GULOVÁ, Lenka. Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu (Activisation of Socially Disadvantaged Groups in the Practice and Research in Education). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 225 pp. ISBN 978-80-210-6030-2.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Aktivizace sociálně znevýhodněných skupin v pedagogické praxi a výzkumu
Name (in English) Activisation of Socially Disadvantaged Groups in the Practice and Research in Education
Authors GULOVÁ, Lenka.
Edition 1. vyd. Brno, 225 pp. 2012.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editing of thematic compilation, editing of monothematic issue of professional journal
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6030-2
Keywords (in Czech) žák, sociální znevýhodnění, vzdělávání, škola, učitel, asistent pedagoga, doučování, studium, aktivizace, analýza, interpretace výzkumu, prostředí školy, výzkumná metoda, romský jazyk, romologie, předsudky, bariéry, rovné příležitosti
Keywords in English pupil, social disadvantage, education, school, teacher, teacher assistant, tutoring, studying, activisation, analysis, research interpretation, school environment, research method, Romani language, Romani studies, prejudice, barriers, equal opportunities
Tags Munipress
Tags Reviewed
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 9/4/2013 14:34.
Abstract
Publikace se zaměřuje na oblast sociálně znevýhodněných skupin v kontextu pedagogické praxe, projektování a výzkumu. Zabývá se řadou oblastí vztahujícím se k žákům, k pedagogickým pracovníkům a k rodinám, které jsou postiženy sociálním znevýhodněním. Dalším tématem je prostředí školy a příprava budoucích pedagogů. Na základě realizace praktických aktivit a analýzy výzkumných šetření se snaží zefektivnit mechanismy, které podporují inkluzi a aktivizují sociálně znevýhodněné skupiny směrem ke vzdělávání.
Abstract (in English)
The paper is focused on the study of socially disadvantaged groups in the context of the practice, project development and research in education. It is concerned with a number of areas involving students, educators and families with a social disadvantage. Another topic it discusses is the school environment and teacher training. It aims to improve the effectiveness of mechanisms that foster inclusiveness and activise socially disadvantaged groups in education by means of practical activities and research analysis.
Links
CZ.1.07/1.2.00/08.0118, interní kód MUName: Zvyšování studijních a profesních perspektiv dětí a mládeže ze sociálně znevýhodněného prostředí (Acronym: Integrace znevýhodněných skupin)
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, The raising of study and life prospects of children and youth form social disadvantaged environment, 1.2 Equal opportunities for children and pupils, including those with special educational needs
PrintDisplayed: 29/7/2024 03:46