MINAŘÍKOVÁ, Eva. Povaha profesního vidění u studentů učitelství: pilotní studie. Online. In Ježková, V. Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha: Univerzita Karlova, 2012, s. 174-181. ISBN 978-80-7290-620-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Povaha profesního vidění u studentů učitelství: pilotní studie
Název anglicky Student teachers´ professional vision: A pilot study
Autoři MINAŘÍKOVÁ, Eva (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Praha, Kvalita ve vzdělávání: Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. od s. 174-181, 8 s. 2012.
Nakladatel Univerzita Karlova
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání elektronická verze "online"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00064315
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
ISBN 978-80-7290-620-8
Klíčová slova anglicky profession; professional vision; video sequences
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 12. 4. 2013 16:47.
Anotace
I přes mnohé debaty je v současné době považováno učitelství za profesi a učitel za profesionála. Jako jeden ze znaků profese představil Goodwin (1994) profesní vidění – soubor diskursivních praktik, skrze které profesionálové poznávají aspekty situace důležité pro jejich profesi. Podle Sherinové (2007), která uvedla tento pojem do pedeutologického výzkumu, zahrnuje procesy selektivní pozornosti a na vědění založeného uvažování. V našem výzkumu odkazuje uvažování založené na vědění k procesům reprezentování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ a alterací výukových situací. Tato pilotní studie zkoumala uvažování založené na vědění jakožto součást profesního vidění studentů učitelství anglického jazyka a literatury. Nástrojem sběru dat byl VideoWeb, elektronické učební prostředí využívající videosekvence z reálných hodin. Studenti shlédli čtyři videosekvence, které následně písemně komentovali. V současné době probíhá jejich kvalitativní obsahová analýza. Výsledky skrze zastoupení jednotlivých dimenzí uvažování založeného na vědění poukáží na jeho povahu u studentů učitelství, a mohou tak být východiskem pro další výzkumy.
Anotace anglicky
Despite many discussions, teaching is regarded as a profession and teachers as professionals. Goodwin (1994) introduced professional vision as one of the characteristics of a profession. It refers to the set of discursive practices used by professionals to recognize aspects of a situation relevant to their profession. According to Sherin (2007), who introduced this concept into educational research, it refers to the processes of noticing and knowledge-based reasoning. In our study, we define knowledge-based reasoning as consisting of processes of representing, interpreting, explaining, predicting, evaluating and suggesting alternatives of classroom situations. This pilot study focused on knowledge-based reasoning as a component of professional vision of student teachers of English as a foreign language. As the data collection tool, we used VideoWeb – a video-based e-learning environment. The students watched four video sequences from real classrooms and commented on them in written form. At present, students answers are being analysed using qualitative content analysis. The results, in describing the representation of each category in students answers, will suggest the nature of student teachers professional vision and can thus be a starting point for further research.
Návaznosti
MUNI/A/0883/2011, interní kód MUNázev: Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky (Akronym: SKOLA 2012)
Investor: Masarykova univerzita, Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 21. 9. 2024 18:30