s 2013

The Face of the Dead and the Early Christian World

FOLETTI, Ivan a Alžběta FILIPOVÁ

Základní údaje

Originální název

The Face of the Dead and the Early Christian World

Autoři

FOLETTI, Ivan (203 Česká republika, garant, domácí) a Alžběta FILIPOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Roma, 193 s. 2013

Nakladatel

Viella

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Editorství tematického sborníku, editorství monotematického čísla odborného časopisu

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Itálie

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00067888

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-88-8334-994-2

Klíčová slova anglicky

Face Dead; Early Christian; Memory; Images

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam

Anotace

V originále

Peter Brown has described the situation of the holy bodies in the Early Christian period like a "place between Earth and Heaven". The principal aim of this book is precisely to deal with this intersection between two worlds, expressed by the Dead, and in particularly by his images, and his faces. The first part of this book looks into the portrait and its function, and the reason for which Late Antiquity, following a custom it inherited from previous eras, covered itself with individual images of the deceased. As in previous eras, the portrait appears, above all, to be an attempt to express the individual in his or her entirety; the techniques and "instruments" perfected in the course of the the 3rd century, however, lead to divergent formal and conceptual results. The second question, answered more briefly, deals with the perception and representation of the dead body as a whole, defined by David Le Breton as "la souche identitaire de l'homme." The question asked is a fundamental one, since we are confronted with humanity itself after its passage to that which lies beyond: does the body become just a memory or does it preserve the real presence of the man who once was.

Návaznosti

MUNI/A/0806/2013, interní kód MU
Název: Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby (Akronym: Kontinuity a diskontinuity v umělecké tvorbě)
Investor: Masarykova univerzita, Kontinuity a diskontinuity: Umělecká tvorba mezi raně středověkým kultem a obrazovou kulturou moderní doby, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty