MAREŠ, Jan. Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky? Testforum. 2013, roč. 2, č. 2013, s. 3-12, 9 s. ISSN 1805-9147.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Pedagogicko-psychologická diagnostika jako zadní dvorek psychologické diagnostiky?
Název anglicky Educational assessment as backyard psychological assessment?
Autoři MAREŠ, Jan.
Vydání Testforum, 2013, 1805-9147.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky pedagogicko-psychologická diagnostika; profesní příprava učitelů; profesní příprava psychologů; výuková praxe; klasická teorie testů
Klíčová slova anglicky educational assessment; teachers pregradual study; pregradual study of psychology; classical test theory
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnil: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918. Změněno: 26. 4. 2013 10:23.
Anotace
Diskusní příspěvek připomíná pedagogicko-psychologickou diagnostiku jako jednu z významných oblastí psychologické diagnostiky. Na proklamativní úrovni je individualizace výuky jedním z ústředních témat změn probíhajících ve vzdělávacím systému od 90. let a logicky přináší požadavek na lepší znalost individuálních specifik jednotlivých žáků. Diagnostická praxe ale tento rozvoj kopíruje jen částečně. Historicky rozvinuté oblasti pedagogicko-psychologické diagnostiky si udržují svou úroveň, řada nových témat a oblastí ale zůstává opomíjena a je řešena neuspokojivým způsobem s logickými důsledky pro celý vzdělávací systém, tvorbu a použití diagnostických nástrojů i pro konkrétní žáky či studenty. Pedagogicko-psychologická diagnostika tak přestala být diagnostickou výkladní skříní a stal se z ní spíše zadní dvorek diagnostiky, jakkoli s ní má zkušenost prakticky celá populace. Řadu diagnostických aktivit v oblasti výchovy a vzdělávání navíc můžeme chápat jako příklad tzv. high-stakes diagnostiky. V příspěvku se pokouším pojmenovat některé problematické části systému profesní přípravy uživatelů diagnostických nástrojů a jejich výsledků i vzdělávací politiky a její implementace v podobě předpisů upravujících diagnostiku v oblasti výchovy a vzdělávání.
Anotace anglicky
Papers discuss educational assessment as one of the major areas of psychological assessment. On the declarative level, the individualization of teaching is one of the central themes of the changes taking place in the Czech education system since the 90th years and logically demands a better knowledge of the individual characteristics of each individual student. Educational assessment practice this system development only partially replicates. Historically developed educational assessment areas maintain high level, but a number of new topics and areas are sidelined and assessment tools are designed unsatisfactory, with the logic consequences for the entire education system. Educational assessment ceased to be a showcase for diagnostic and became her backyard, although the entire population has experience with this kind of assessment. A number of assessment activities in the field of education can be seen as an example of high-stakes assessment. The paper tries to identify some problematic part of the training of users of diagnostic tools and their results and educational policy and its implementation in the form of regulations governing the assessment in the field of education.
Typ Název Vložil/a Vloženo Práva
8-36-1-PB.pdf Licence Creative Commons  Verze souboru Mareš, J. 5. 4. 2013

Vlastnosti

Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Adresa do Správce
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf?info
Ze světa do Správce
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf?info
Vloženo
Pá 5. 4. 2013 12:34, Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D.

Práva

Právo číst
  • kdokoliv v Internetu
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
Právo vkládat
 
Právo spravovat
  • osoba Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D., učo 22918
Atributy
 

8-36-1-PB.pdf

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.pdf
Typ souboru
PDF (application/pdf)
Velikost
877,5 KB
Hash md5
8569ced112b8d30692fb467d24b9283d
Vloženo
Pá 5. 4. 2013 12:34

8-36-1-PB.txt

Aplikace
Otevřít soubor.
Stáhnout soubor.
Adresa v ISu
https://is.muni.cz/auth/publication/1094771/8-36-1-PB.txt
Adresa ze světa
https://is.muni.cz/publication/1094771/8-36-1-PB.txt
Typ souboru
holý text (text/plain)
Velikost
26,5 KB
Hash md5
05baa25fe7809bd5cbc81fff4d5b2150
Vloženo
Pá 5. 4. 2013 12:35
Vytisknout
Nahlásit neoprávněně vložený soubor Zobrazeno: 27. 5. 2024 20:58