2012
Written Academic Discourse in English: From Local Traditions to Global Outreach
CHOVANEC, JanZákladní údaje
Originální název
Written Academic Discourse in English: From Local Traditions to Global Outreach
Název česky
Psaný akademický jazyk v angličtině: od místních tradic ke globálnímu přesahu
Autoři
CHOVANEC, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 0524-6881
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/12:00068158
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
akademický jazyk; žánr
Klíčová slova anglicky
academic discourse; genre
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 2. 4. 2014 18:08, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
The text discusses the position of local academic traditions in the modern context of global academic discourse dominated by the Anglo-American rhetorical style that represents the standard for modern international academic communication. After reviewing some of the central notions attached to the discipline of genre analysis of written academic discourse, the paper argues for an extension of the traditional research agenda by calling for a broad sociolinguistics of genre. It is suggested that sociological, ethnographic, cross-cultural, translatological, pedagogical and critical approaches may enrich the current understanding of written academic genres. They can do so by revealing some of the ideologies and implicit norms on which particular disciplines rely in the discursive production and reproduction of knowledge, as well as the textual practices present in the transformation, recontextualization, translation, editing, etc., that may affect the eventual form of the academic texts produced, in particular, by non-native scholars coming from other cultural and academic backgrounds than the dominant global English-language model.
Česky
Text se zabývá pozicí lokálních tradic akademického psaní v kontextu globálního akademického diskurzu, v němž má převahu anglo-americký rétorický styl. Článek vytyčuje potřebu širší sociolingvistiky žánru s tím, že aktuální chápání odborného stylu může být obohaceno sociolingvistickou, etnografickou, translatologickou, pedagogickou i kriticky analytickou perspektivou. Cílem je nejen zjištění typických forem akademického diskurzu v jednotlivých kulturních oblastech, ale také odhalení implicitních norem a ideologií, o něž se opírá produkce vědy v moderním světě.