B 2013

Triumf obnovujícího se dne Umění a duchovní aristokracie na Moravě v 18. století

SUCHÁNEK, Pavel

Základní údaje

Originální název

Triumf obnovujícího se dne Umění a duchovní aristokracie na Moravě v 18. století

Název anglicky

The triumph of the day renewing itself. Art and the clerical aristocracy in eighteenth-century Moravia

Autoři

SUCHÁNEK, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, 442 s. Dějiny a teorie umění, 2013

Nakladatel

Barrister & Principal, ve spolupráci s Masarykovou univerzitou

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Odborná kniha

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00068292

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

ISBN

978-80-87474-94-5

Klíčová slova anglicky

baroque; art; 18th century; Moravia; clerical aristocracy; patronage; culture; ideology

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 20. 10. 2016 14:26, doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D.

Anotace

V originále

Ambicí knihy je ukázat na příkladu jedné významné společenské vrstvy barokní doby, že umění nebylo a není pouze předmětem estetického vnímání, ale také prostředkem utváření společnosti, její historické paměti, společných kulturních hodnot či různých politických ideí, a že podněcovalo v divácích celou škálu nejrůznějších reakcí, očekávání a interpretací. Autor se zde pokouší porozumět svébytnému jazyku barokních portrétů, okázalé nádheře ceremoniálních kočárů a dobovým způsobům budování posmrtné vzpomínky na náhrobcích a památnících. Představuje pozoruhodné osobnosti mecenášů, jež k jejich kulturním a uměleckým počinům motivovaly, vedle jejich veřejné role a příslušnosti k duchovnímu stavu, také rodinné vazby a vědomí stavovské sounáležitosti k aristokratické elitě. Provází čtenáře šlechtickými paláci a rezidencemi a ukazuje, jaké společenské rituály a ceremoniály se v nich v baroku odehrávaly, a jakou roli přitom hrálo jejich umělecké vybavení a výzdoba. V neposlední řadě se také zamýšlí nad dobovými způsoby vnímání obrazů v sakrálním i profánním prostoru, jakož i nad proměnami dívání se umění a jeho oceňování v době, kdy namísto stále se obnovujícího se dne barokní éry začíná oblaky a stíny prozařovat světlo osvícenství.

Anglicky

The ambition of the book is to show, taking the example of one important social class in the Baroque period, that art was not, and is not, simply the object of aesthetic perception, but also a means for shaping society, its historical memory, common cultural values and various political ideas, and that it has stimulated in its audience a whole range of widely differing reactions, expectations, and interpretations. In the book, the author tries to understand the distinctive language of Baroque portraits, the ostentatious magnificence of ceremonial carriages, and the contemporary ways of creating posthumous memorials on tombstones and monuments. He presents the remarkable figures of patrons of the arts, who were motivated in their cultural and artistic initiatives not only by their public role and membership of the clerical estate, but also by family ties and an awareness of the solidarity of their estate with the aristocratic elite. He guides the reader through aristocratic palaces and residences and shows which social rituals and ceremonials took place in them in the Baroque era, and what role was played in these events by the artistic furnishings and decoration. Last but not least, he reflects on the ways in which images were perceived at that time in sacred and profane settings, and on the changes that occurred in the way art was regarded in a period when, instead of the day of the Baroque era constantly renewing itself, the light of the Enlightenment was starting to shine through the clouds and shadows.