t 2012

Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání

FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ et. al.

Basic information

Original name

Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání

Name (in English)

Creative writing in literary education as a tool of cognition

Authors

FIŠER, Zbyněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dagmar DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jitka CHOLASTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KUBĚNSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla KOPEČNÁ (203 Czech Republic) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 226 pp. 2012

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editorství odborné knihy

Field of Study

Literature, mass media, audio-visual activities

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14210/12:00074704

Organization unit

Faculty of Arts

ISBN

978-80-210-6121-7

Keywords (in Czech)

tvůrčí psaní

Keywords in English

creative writing
Změněno: 30/10/2016 00:58, Mgr. Petr Kuběnský

Abstract

V originále

Tato monografie se zabývá využitím tvůrčího psaní v literární výchově. Ukazuje, jak zařadit do školní praxe cvičení na tvorbu textu, a vysvětluje, proč je tvůrčí psaní účinné jako vyučovací metoda. Autoři monografie chápou tvůrčí psaní jako nástroj poznání. Metody tvůrčího psaní směřují k rozvoji vnímání, prožívání a myšlení žáka a také k rozvoji tvořivé komunikace ve školní třídě. Tvůrčí psaní přitom zůstává také zábavou a (ačkoli to není hlavním záměrem) rozvíjí literární talent pisatele. Kniha nabízí vedle teoretických pasáží řadu jednotlivých projektů (komponovaných tematických lekcí), které najdou využití nejen ve školním vzdělávání (na střední či vysoké škole), ale také jako součást volnočasových aktivit.

In English

This monograph deals with the use of creative writing in literary education. It shows how exercises aimed at creating texts can be incorporated into school practice and explains why creative writing is effective as a teaching method. The authors of the monograph understand creative writing as a mental tool of cognition, as a medium of creative thinking. The methods of creative writing lead to the development of students’ perception, experiencing and thinking, and also to the development of creative communication in classrooms. At the same time, creative writing is enjoyable and (although this is not the main goal) develops the literary talent of writers. Besides the theoretical background, this book also presents individual projects (lessons devoted to a particular topic) which might be utilized not only in school education (secondary or tertiary) but also as a part of free-time activities.

Links

MUNI/A/0805/2011, interní kód MU
Name: Studentská odborná činnost studia české literatury
Investor: Masaryk University, Category A