Detailed Information on Publication Record
2012
Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání
FIŠER, Zbyněk, Dagmar DVOŘÁKOVÁ, Jitka CHOLASTOVÁ, Petr KUBĚNSKÝ, Pavla KOPEČNÁ et. al.Basic information
Original name
Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání
Name (in English)
Creative writing in literary education as a tool of cognition
Authors
FIŠER, Zbyněk (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution), Dagmar DVOŘÁKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Jitka CHOLASTOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Petr KUBĚNSKÝ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Pavla KOPEČNÁ (203 Czech Republic) and Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, 226 pp. 2012
Publisher
Masarykova univerzita
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Editorství odborné knihy
Field of Study
Literature, mass media, audio-visual activities
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14210/12:00074704
Organization unit
Faculty of Arts
ISBN
978-80-210-6121-7
Keywords (in Czech)
tvůrčí psaní
Keywords in English
creative writing
Změněno: 30/10/2016 00:58, Mgr. Petr Kuběnský
V originále
Tato monografie se zabývá využitím tvůrčího psaní v literární výchově. Ukazuje, jak zařadit do školní praxe cvičení na tvorbu textu, a vysvětluje, proč je tvůrčí psaní účinné jako vyučovací metoda. Autoři monografie chápou tvůrčí psaní jako nástroj poznání. Metody tvůrčího psaní směřují k rozvoji vnímání, prožívání a myšlení žáka a také k rozvoji tvořivé komunikace ve školní třídě. Tvůrčí psaní přitom zůstává také zábavou a (ačkoli to není hlavním záměrem) rozvíjí literární talent pisatele. Kniha nabízí vedle teoretických pasáží řadu jednotlivých projektů (komponovaných tematických lekcí), které najdou využití nejen ve školním vzdělávání (na střední či vysoké škole), ale také jako součást volnočasových aktivit.
In English
This monograph deals with the use of creative writing in literary education. It shows how exercises aimed at creating texts can be incorporated into school practice and explains why creative writing is effective as a teaching method. The authors of the monograph understand creative writing as a mental tool of cognition, as a medium of creative thinking. The methods of creative writing lead to the development of students’ perception, experiencing and thinking, and also to the development of creative communication in classrooms. At the same time, creative writing is enjoyable and (although this is not the main goal) develops the literary talent of writers. Besides the theoretical background, this book also presents individual projects (lessons devoted to a particular topic) which might be utilized not only in school education (secondary or tertiary) but also as a part of free-time activities.
Links
MUNI/A/0805/2011, interní kód MU |
|