KRČMOVÁ, Marie. Mluvený a psaný projev. In Rusinová, Eva. Přednášky a besedy ze XLVI. běhu LŠSS. první. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 106-109. ISBN 978-80-210-6243-6.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Mluvený a psaný projev
Název anglicky Spokem and written language
Autoři KRČMOVÁ, Marie (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání první. Brno, Přednášky a besedy ze XLVI. běhu LŠSS, od s. 106-109, 4 s. 2013.
Nakladatel Masarykova univerzita
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00088975
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-210-6243-6
Klíčová slova česky psaný jazyk; mluvený jazyk; osvojování jazyka
Klíčová slova anglicky written language; spoken language; process of learning the language
Štítky rivok
Změnil Změnil: PhDr. Aleš Bičan, Ph.D., učo 64391. Změněno: 18. 4. 2017 09:53.
Anotace
Stať ukazuje, že rozdíl mezi projevy mluvenými a psanými není pouhým důsledkem kódu, v němž komunikace probíhá, ale je založen daleko hlouběji: Vychází již z procesu osvojování jazyka, který probíhá u mluvených projevů v prvním (mateřském) jazyce přirozenou cestou v kontaktu s celkem národního jazyka, zatímco produkce psaných textů se osvojuje řízeným didaktickým procesem a je primárně vázána na jazyk spisovný. Také percepce mluveného a psaného textu je odlišná nejen ve smyslu psaní - slyšení, ale i ve způsobu percepce textu a rozsahu úseků, které lze naráz vnímat a interpretovat. To vše se, někdy i ne zcela vědomě, promítá do stylu komunikátu.
Anotace anglicky
The article shows that the difference between written and spoken language is not caused just by the code in which the communication occurs, it has deeper roots: it is caused by the process of learning the language itself. While the spoken norm of the first language (the mother tongue) is learned by the natural process and in contact with the whole national language, the written norm is learned by a controlled didactic process and it is bound to the standard language. Also the perception of the written language differs from the perception of spoken language not only by the means of writing – hearing, but also in the mode of perception and the range of passages possible to perceive and interpret at once.
VytisknoutZobrazeno: 22. 9. 2024 01:17