Detailed Information on Publication Record
2013
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
MOTAL, JanBasic information
Original name
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Name in Czech
Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera
Name (in English)
The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker
Authors
MOTAL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
První vydání. Brno, 168 pp. Výběrová řada doktorských prací, 2013
Publisher
Janáčkova akademie múzických umění
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Odborná kniha
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14230/13:00068651
Organization unit
Faculty of Social Studies
ISBN
978-80-7460-038-8
Keywords (in Czech)
filmový esej; dějinnost; hermeneutika; paměť; Chris Marker; Karel Vachek
Keywords in English
essay film; historicity; hermeneutics; memory; Chris Marker; Karel Vachek
Tags
Reviewed
Změněno: 11/3/2014 15:29, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
V originále
Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.
In English
This book analyses historicity in Chris Marker's and Karel Vachek's films. It's theoretical framework defines the scope of understanding based on philosophical hermeneutics and the concept of mimesis provided by Paul Ricoeur. The study interprets Heidegger's analysis of temporality of "being-there" as well. Book aims to evaluate concepts of understanding and of historicity of the "being-there" in a relation to analysed essays. Essay film as a genre is defined as a processual non-Cartesian contemplation. On this basis the thesis analyses the films and concludes that while Vachek's monologic films tend to pamfletic manifestation of Nejedlý's traditional national romanticism, Marker turns in a reflection of mechanism of historicity as such and provides a structural analysis of memory and historicity itself.