B 2013

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

MOTAL, Jan

Basic information

Original name

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

Name in Czech

Hermeneutika dějinnosti ve filmovém eseji Karla Vachka a Chrise Markera

Name (in English)

The Hermenutics Of Historicity In Essay Film: Karel Vachek and Chris Marker

Authors

MOTAL, Jan (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)

Edition

První vydání. Brno, 168 pp. Výběrová řada doktorských prací, 2013

Publisher

Janáčkova akademie múzických umění

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

Art, architecture, cultural heritage

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

RIV identification code

RIV/00216224:14230/13:00068651

Organization unit

Faculty of Social Studies

ISBN

978-80-7460-038-8

Keywords (in Czech)

filmový esej; dějinnost; hermeneutika; paměť; Chris Marker; Karel Vachek

Keywords in English

essay film; historicity; hermeneutics; memory; Chris Marker; Karel Vachek

Tags

Reviewed
Změněno: 11/3/2014 15:29, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Abstract

V originále

Práce analyzuje dějinnost ve filmech Chrise Markera a Karla Vachka. Teoretický rámec vymezuje tento prostor rozumění na základě Gadamerovy filozofické hermeneutiky a Ricoeurova pojetí mimésis, interpretuje Heideggerovu analýzu časovosti pobytu. Snaží se tak ve vztahu k eseji, jejž předběžně definuje jako procesuální dialog ne-karteziánského myšlení, zhodnotit pojem rozumění a díky němu pojmout dějinnost jako vztahování se pobytu k jeho časovosti. Na tomto základě interpretuje Vachkovu a Markerovu tvorbu a dochází k poznatku, že zatímco Vachkův monologický styl filmový esej ohýbá k pamfletické manifestaci tradičních myšlenkových schémat nejedlovského národního romantismu, Marker se v sebereflexivitě obrací k mechanismu dějinnosti jako takovému a je pro něj nejdůležitější strukturální analýza paměti, vzpomínek a časovosti o sobě.

In English

This book analyses historicity in Chris Marker's and Karel Vachek's films. It's theoretical framework defines the scope of understanding based on philosophical hermeneutics and the concept of mimesis provided by Paul Ricoeur. The study interprets Heidegger's analysis of temporality of "being-there" as well. Book aims to evaluate concepts of understanding and of historicity of the "being-there" in a relation to analysed essays. Essay film as a genre is defined as a processual non-Cartesian contemplation. On this basis the thesis analyses the films and concludes that while Vachek's monologic films tend to pamfletic manifestation of Nejedlý's traditional national romanticism, Marker turns in a reflection of mechanism of historicity as such and provides a structural analysis of memory and historicity itself.