JANKO, Tomáš a Karolína PEŠKOVÁ. Analysing the Types of Visuals in Textbooks of Geography and German Language: Considering the Instructional Functioning of Photographs. The Anthropologist. Kamla-Raj, 2013, roč. 16, 1-2, s. 363-372. ISSN 0972-0073.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Analysing the Types of Visuals in Textbooks of Geography and German Language: Considering the Instructional Functioning of Photographs
Autoři JANKO, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Karolína PEŠKOVÁ (203 Česká republika, domácí).
Vydání The Anthropologist, Kamla-Raj, 2013, 0972-0073.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Indie
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Impakt faktor Impact factor: 0.051
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00068767
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
UT WoS 000323112000035
Klíčová slova česky zeměpis; německý jazyk; učebnice; typy vizuálií
Klíčová slova anglicky geography; German Language; textbooks; types of visuals
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 4. 3. 2020 15:48.
Anotace
This study makes effort to analyse visuals as an essential part of school textbooks. Based on two related investigations the study compares frequencies of types of visuals in selected science (geography) and foreign language (German) textbooks which are commonly used at Czech lower secondary schools. On the basis of a synthesizing approach the aim is to draw considerations about the instructional effectiveness of visuals in different school subjects. As a research method a quantitative content analysis based on the systems of categories as a research instrument was used. The research sample consisted of 4 geography textbooks and 4 German as a foreign language textbooks for lower secondary schools. The quantification of categories of visuals showed a significant dominance of photographs in the analysed textbooks in comparison with other types of visuals. This finding may be interpreted differently in respect to both subjects (geography, German language). Thus beneficial educational functions of photographs in foreign language subjects are compared to the limits of photographs as means for explaining abstract and complex processes in geography.
Anotace česky
Cílem studie je analyzovat vizuální prostředky jako podstatné komponenty školních učebnic. Na základě dvou realizovaných podobných šetření studie srovnává četnosti typů vizuálních prostředků ve vybraných učebnicích zeměpisu a němčiny, které jsou běžně používané na druhém stupni českých základních škol. V rámci syntetizujícího přístupu bylo cílem reflektovat didaktický potenciál vizuálních prostředků v různých školních předmětech. Použita byla metoda kvantitativní obsahové analýzy s využitím kategoriálního systému jako výzkumného nástroje. Výzkumný vzorek zahrnoval 4 učebnice zeměpisu a 4 učebnice němčiny jako cizího jazyka pro druhý stupeň ZŠ. Kvantifikace kategorií vizuálních prostředků poukázala na dominantní zastoupení fotografií v analyzovaných učebnicích. Toto zjištění je interpretováno se zřetelem k oběma předmětům (zeměpis, němčina), přičemž jsou zmíněny limity fotografií při objasňování abstraktních a komplexních procesů v zeměpise.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 15. 10. 2024 05:28