C 2013

Inclusive Education - How to Understand it Today?

VAĎUROVÁ, Helena

Basic information

Original name

Inclusive Education - How to Understand it Today?

Name in Czech

Současné pojetí inkluzivního vzdělávání

Edition

Eisenstadt, p. 69-78, 10 pp. 2013

Publisher

Weber verlag Eisenstadt in Verlagsgemeinschaft mit der Pädagogischen Hochshule Burgenland

Other information

Language

English

Type of outcome

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Austria

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-3-85253-456-5

Keywords (in Czech)

inkluzivní vzdělávání; integrace; speciální vzdělávací potřeby; sociální model positžení, práva

Keywords in English

inclusive education; integration; documents; special educational needs; social model of disability; rights

Tags

International impact
Změněno: 16/7/2013 11:31, PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc.

Abstract

V originále

The education of students with special education needs has undergone important changes in the last twenty years. The concepts of integration and inclusion, mainstreaming, education for all and education as a human right belong among the most frequently mentioned terms. The article offers an overview of the historical development of the concept of inclusive education and its position in international documents, statements and research. Furthermore, it defines the concepts of integration and inclusion and offers an overview of widely recognized definitions of inclusive education.

In Czech

Vzdělávání osob se speciálními vzdělávacími potřebami prošlo v posledních 20 letech výraznými proměnami. Text se věnuje problematice vývoje inkluzivního vzdělávání v širším kontextu, jeho zasazení do mezinárodních dokumentů a vymezení z pohledu modelů chápání postižení. Dále vymezuje pojem inkluzivní vzdělávání v kontextu vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu a integraci.

Links

MSM0021622443, plan (intention)
Name: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, Special Needs of Pupils in Context with Framework Educational Programme for Primary Education