Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. ...
KATRŇÁK, Tomáš, Natálie SIMONOVÁ a Laura FÓNADOVÁ. Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století. Sociologický časopis. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2013, roč. 49, č. 4, s. 491-520. ISSN 0038-0288. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Od diferenciace k diverzifikaci: test MMI a EMI v českém středním vzdělávání v první dekádě 21. století |
Název anglicky | From Differentiation to Diversification: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century |
Autoři | KATRŇÁK, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí), Natálie SIMONOVÁ (203 Česká republika) a Laura FÓNADOVÁ (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | Sociologický časopis, Praha, Sociologický ústav AV ČR, 2013, 0038-0288. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | 50000 5. Social Sciences |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | URL |
Impakt faktor | Impact factor: 0.563 |
Kód RIV | RIV/00216224:14230/13:00066314 |
Organizační jednotka | Fakulta sociálních studií |
UT WoS | 000325041900001 |
Klíčová slova česky | vzdělání nerovnost sociální stratifikace nerovné šance střední vzdělávání |
Klíčová slova anglicky | education inequality social stratifcation unequal chances Czech secondary school system |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnil: prof. PhDr. Tomáš Katrňák, Ph.D., učo 7150. Změněno: 25. 11. 2013 11:06. |
Anotace |
---|
V textu se zaměřujeme na střední vzdělávání v České republice v první dekádě 21. století. Naším cílem je ukázat důsledky zvyšující se dostupnosti tohoto vzdělávání na přístup do něj, přesněji řečeno na šance získat maturitní vzdělání podle sociálního původu. Naše závěry ukazují, že v době zvyšující se dostupnosti maturitního vzdělávání, oslabuje jeho kvantitativní diferenciace, nicméně roste jeho kvalitativní diverzifikace. Nerovné šance podle sociálního původu mění svoji podobu. Efekt rodinného prostředí (askriptivní charakteristika žáků) sice oslabuje v nejméně akademických větvích středního vzdělávání, posiluje však v těch akademičtějších. Znamená to, že nerovné šance na vzdělání aktivně „reagují“ na měnící se podmínky (rostoucí dostupnost maturitního vzdělávání) a přetrvávají v čase. |
Anotace anglicky |
---|
The article deals with secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. The authors analyse the consequences of educational expansion on unequal chances by social origin of attaining a secondary education with a school leaving certificate (‘maturita’). This certificate is a prerequisite for the transition to tertiary education in the Czech educational system. The article is based on the theories of maximally maintained inequality (MMI) and effectively maintained inequality (EMI). The authors analyse data from PISA 2000 and 2009 (Programme for International Student Assessment) in the Czech Republic. They support the theory of EMI over MMI. Vertical differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to the assumptions of MMI, the chances of attaining a school-leaving certificate are increasing for children from the lower social classes, but only in one type of secondary education (in secondary technical schools). This is occurring because there has been an increasing horizontal diversification of schools offering a school leaving certificate (on the basis of the assumptions of EMI). Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance at grammar schools with a school leaving certificate. The social and economic exclusivity of this branch of secondary education increased between 2000 and 2009. |
Návaznosti | |
---|---|
GA403/08/0542, projekt VaV | Název: Třídní struktura a sociální mobilita v České republice, 1989 - 2009 |
Investor: Grantová agentura ČR, Třídní struktura a sociální mobilita v České republice, 1989 - 2009 | |
MSM0021622408, záměr | Název: Reprodukce a integrace společnosti (Akronym: IVRIS) |
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Reprodukce a integrace společnosti |