2013
Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu
MOTAL, JanZákladní údaje
Originální název
Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu
Název česky
Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu
Název anglicky
Science interested in individuality : a hermeneutical note on the conjectural paradigm
Autoři
MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
E-LOGOS, Praha, 2013, 1211-0442
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00069397
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
jedinečnost; hermeneutika; konjekturální paradigma; mikrohistorie
Klíčová slova anglicky
individuality; hermeneutics; conjectural paradigm; microhistory
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2014 12:08, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.
V originále
Článek interpretuje konjekturální paradigma Carla Ginzburga z pozice hermeneutiky. Rozšiřuje východiska teorie s pozorností k fenomenologické kritice moderní vědy na základě prohloubení distinkce mezi galileovskou vědou a konjekturální metodou. Studie obhajuje vědeckost historie na základě širší diskuse o východiscích teorie, v konfrontaci s Popperovou kritikou její prediktivní hodnoty. Článek argumentuje, že historie jako věda je možná pouze tehdy, je-li opuštěn teoretický univerzalismus.
Anglicky
The article interprets Carlo Ginzburgs conjectural paradigm from a hermeneutical point of view. The crucial distinction between Galilean science and conjectural method is explained with a focus on its hermeneutical aspects. The study tries to understand historiography as a science, critically discussing Poppers discourse. The main question of this interpretation is a predictive value of theory and also its universal demand. The article argues, that the history as science is possible only if theoretical universalism is abandoned.