J 2013

Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu

MOTAL, Jan

Základní údaje

Originální název

Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu

Název česky

Jedinečnost v zájmu vědy : hermeneutické poznámky ke konjekturálnímu paradigmatu

Název anglicky

Science interested in individuality : a hermeneutical note on the conjectural paradigm

Autoři

MOTAL, Jan (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

E-LOGOS, Praha, 2013, 1211-0442

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60300 6.3 Philosophy, Ethics and Religion

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00069397

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

jedinečnost; hermeneutika; konjekturální paradigma; mikrohistorie

Klíčová slova anglicky

individuality; hermeneutics; conjectural paradigm; microhistory

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 6. 4. 2014 12:08, doc. MgA. Jan Motal, Ph.D.

Anotace

V originále

Článek interpretuje konjekturální paradigma Carla Ginzburga z pozice hermeneutiky. Rozšiřuje východiska teorie s pozorností k fenomenologické kritice moderní vědy na základě prohloubení distinkce mezi galileovskou vědou a konjekturální metodou. Studie obhajuje vědeckost historie na základě širší diskuse o východiscích teorie, v konfrontaci s Popperovou kritikou její prediktivní hodnoty. Článek argumentuje, že historie jako věda je možná pouze tehdy, je-li opuštěn teoretický univerzalismus.

Anglicky

The article interprets Carlo Ginzburgs conjectural paradigm from a hermeneutical point of view. The crucial distinction between Galilean science and conjectural method is explained with a focus on its hermeneutical aspects. The study tries to understand historiography as a science, critically discussing Poppers discourse. The main question of this interpretation is a predictive value of theory and also its universal demand. The article argues, that the history as science is possible only if theoretical universalism is abandoned.