NEHYBA, Jan a Jan KOLÁŘ. Proces učení ve skupinových reflexích u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. In XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Proces učení ve skupinových reflexích u lektorů osobnostně sociálního rozvoje
Název anglicky Process of Learning in Group Reflection at Trainers Personal and Social Development
Autoři NEHYBA, Jan a Jan KOLÁŘ.
Vydání XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova anglicky experiential learning; reflection; personal and social development; trainers
Změnil Změnil: Mgr. Bc. Jan Nehyba, Ph.D., učo 106930. Změněno: 26. 9. 2013 22:15.
Anotace
Cíl: Příspěvek pojednává o průběhu skupinových reflexí u lektorů osobnostně sociálního rozvoje. Text se soustřeďuje na konkrétní způsoby, jak během diskuze při skupinové reflexi podněcovat účastníky osobnostně sociálního rozvoje k tomu, aby proces učení byl pro účastníky co nejvíce užitečný. Metodologie: Z metodologického pohledu se jedná o studii realizovanou pod Akademickým centrem osobnostního rozvoje, která využívá smíšený design, se silným kvalitativním akcentem. Jako výzkumný nástroj byla zvolena technika hloubkových rozhovorů s několika lektory, kteří se zaměřují na problematiku osobnostně sociálního rozvoje. Výsledky: Výsledkem studie je zjištění, že pro proces učení v osobnostně sociálním rozvoji je při skupinové reflexi důležité mít dostatečně nastřádaný tzv. „materiál k učení“, který tvoří směs různých zkušeností a zážitků, které jsou následně vytěžovány v „prostoru přemýšlení“ reflexe. Je zapotřebí, aby lektor dokázal iniciovat a usměrňovat procesy, které vedou k nastřádání tohoto materiálu k učení, to znamená, aby dokázal pracovat s takzvanými „podněty ke sdílení“ a dále také s „podněty k přemýšlení“, které zhodnocují tento materiál a tvoří výstup z učení. Závěr: Studie tak přináší důležitá empirická zjištění o tom, jak řízeně podněcovat osobnostní rozvoj u studentů. Na základě kvalitativní studie předkládá konkrétní inspirace pro podporu procesu učení skrze komunikační podněty v průběhu skupinové reflexe.
VytisknoutZobrazeno: 20. 9. 2024 20:32