k 2013

Moc jako téma pro smíšený výzkum: kontury designu výzkumného šetření

MAREŠ, Jan a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Moc jako téma pro smíšený výzkum: kontury designu výzkumného šetření

Název anglicky

Concept of power in mixed methods research: outline of research design

Autoři

MAREŠ, Jan (203 Česká republika, domácí) a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

ČAPV - Konference České asociace pedagogického výzkumu, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00066381

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

percipovaná moc učitele; školní třída

Klíčová slova anglicky

percieved teacher power; classroom
Změněno: 16. 10. 2013 11:11, Mgr. et Mgr. Bc. Zuzana Šalamounová, Ph.D.

Anotace

V originále

Poster prezentuje metodologii projektu orientovaného na zkoumání fenoménu moci v interakci studentů učitelství a třídních kolektivů druhého stupně základních škol, u nichž studenti realizují svoji dlouhodobou praxi. Výzkumné šetření odpovídá na otázky: Jak probíhá proces vyjednávání moci mezi studenty učitelství a jejich žáky ve vyučování na druhém stupni české základní školy v průběhu průběžné praxe a jak tento proces nahlížejí sami zúčastnění aktéři? Koncept moci je přitom ve shodě s otázkami definován ve smyslu „strategického vztahu“ či „silového pole“ (Kaščák, 2008, s. 128) – vzájemného vztahu, který je ve školní třídě neustále vyjednáván (Woods, 1983). Vzhledem k mnohovrstevnatosti zkoumaného fenoménu výzkum kombinuje kvalitativní a kvantitativní přístup, a to na více úrovních výzkumného plánu (tzv. mixed model design, srov. Creswell, 1995) v časovém sledu odpovídajícím vnořenému designu (dominant-less dominant či nested design, srov. Miller, Crabtree, 1994). Na úrovni metod se jedná o opakované využití přímého pozorování, rozhovorů a průběžných dotazníkových šetření; na úrovni analýzy a intepretace výsledků se jedná o kombinaci kvalitativní a kvantitativní analýzy dat získaných z pozorování a rozhovorů.

Anglicky

Poster presents methodology of the project oriented on the concept of power in interaction between students teachers and their lower secondary school students in classes where student teachers are on their long term practice.

Návaznosti

GA13-24456S, projekt VaV
Název: Moc ve školních třídách studentů učitelství
Investor: Grantová agentura ČR, Moc ve školních třídách studentů učitelství