TŮMA, František a Jiří ZOUNEK. Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012. In 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
Název anglicky ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)
Autoři TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, 2013.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Prezentace na konferencích
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW 21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu
Kód RIV RIV/00216224:14410/13:00074760
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky ICT ve vzdělávání; obsahová analýza; pedagogický časopis; Česká republika
Klíčová slova anglicky ICT in education; content analysis; educational journals; Czech Republic
Změnil Změnil: doc. Mgr. František Tůma, Ph.D., učo 119281. Změněno: 10. 4. 2015 11:43.
Anotace
Cílem příspěvku je seznámit posluchače s vybranými výsledky mediální analýzy významných českých pedagogických periodik z pohledu jejich reflexe problematiky ICT ve vzdělávání. Média jsou jedním z informačních kanálů, jehož prostřednictvím si mohou aktéři školního vzdělávání vytvářet představy o možnostech použití ICT ve škole, dále zprostředkovávají zprávy o politickém, společenském a ekonomickém kontextu implementace ICT do vzdělávání. Odborná média také poskytují prostor pro teoretické diskuze a pro publikaci výsledků empirických výzkumů nebo výsledků různých rozvojových aktivit (projektů). Odrážejí tak stav poznání určité oblasti edukační reality. Studium médií či mediálních sdělení tak může výrazně přispět k pochopení procesu implementace ICT do vzdělávání. Do naší analýzy byly zahrnuty časopisy Orbis scholae, Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica vydané v letech 1990–2012, tedy od počátku demokratického vývoje naší země do současnosti. Pro výzkum byla využita metoda obsahové analýzy.
Anotace anglicky
In this paper we focus on professional educational media published in the Czech Republic. We suppose that media considerably influence the formation of ideas, beliefs or expectations in the persons involved in school education (and in ICT). In this paper we answer the question whether and how the processes of implementation of ICT into education in the Czech Republic were reflected in Czech educational press in the years 1990–2012. Our research is grounded in the content analysis method, which can be used for an analysis of media messages of any type and can be focused both on the message content and on the form, author and addressee.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaVNázev: Zaměstnáním čerstvých absolventů doktorského studia k vědecké excelenci
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 12:38