2013
Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
TŮMA, František a Jiří ZOUNEKZákladní údaje
Originální název
Problematika ICT ve vzdělávání na stránkách českých odborných pedagogických časopisů v letech 1990-2012
Název anglicky
ICT in education from the perspective of Czech educational journals (1990-2012)
Autoři
TŮMA, František (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří ZOUNEK (203 Česká republika, domácí)
Vydání
21. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, 2013
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00074760
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
ICT ve vzdělávání; obsahová analýza; pedagogický časopis; Česká republika
Klíčová slova anglicky
ICT in education; content analysis; educational journals; Czech Republic
Změněno: 10. 4. 2015 11:43, doc. Mgr. František Tůma, Ph.D.
V originále
Cílem příspěvku je seznámit posluchače s vybranými výsledky mediální analýzy významných českých pedagogických periodik z pohledu jejich reflexe problematiky ICT ve vzdělávání. Média jsou jedním z informačních kanálů, jehož prostřednictvím si mohou aktéři školního vzdělávání vytvářet představy o možnostech použití ICT ve škole, dále zprostředkovávají zprávy o politickém, společenském a ekonomickém kontextu implementace ICT do vzdělávání. Odborná média také poskytují prostor pro teoretické diskuze a pro publikaci výsledků empirických výzkumů nebo výsledků různých rozvojových aktivit (projektů). Odrážejí tak stav poznání určité oblasti edukační reality. Studium médií či mediálních sdělení tak může výrazně přispět k pochopení procesu implementace ICT do vzdělávání. Do naší analýzy byly zahrnuty časopisy Orbis scholae, Pedagogika, Pedagogická orientace a Studia paedagogica vydané v letech 1990–2012, tedy od počátku demokratického vývoje naší země do současnosti. Pro výzkum byla využita metoda obsahové analýzy.
Anglicky
In this paper we focus on professional educational media published in the Czech Republic. We suppose that media considerably influence the formation of ideas, beliefs or expectations in the persons involved in school education (and in ICT). In this paper we answer the question whether and how the processes of implementation of ICT into education in the Czech Republic were reflected in Czech educational press in the years 1990–2012. Our research is grounded in the content analysis method, which can be used for an analysis of media messages of any type and can be focused both on the message content and on the form, author and addressee.
Návaznosti
EE2.3.30.0009, projekt VaV |
|