D 2012

Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana a Jiří HAVEL

Základní údaje

Originální název

Individualizace a diferenciace ve výuce jako základní podmínka pro strategie podporující inkluzi

Název anglicky

Individualisation and differentiation in the classroom as a basic condition for strategies supporting inclusion

Autoři

KRATOCHVÍLOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí) a Jiří HAVEL (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Praha, Kvalita ve vzdělávání, od s. 358-370, 13 s. 2012

Nakladatel

Pedagogická fakulta UK

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

elektronická verze "online"

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00069547

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-7290-620-8

Klíčová slova česky

Individualizace; diferenciace; výuka; inkluze; vzdělávací strategie; školní vzdělávací program.

Klíčová slova anglicky

Individualisation; differentiation; teaching; inclusion; educational strategies; school educational program.

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 1. 10. 2013 13:14, doc. Mgr. Jiří Havel, Ph.D.

Anotace

V originále

Dvoustupňové kurikulum představuje v České republice v oblasti základního vzdělávání RVP ZV, který je závazným dokumentem pro kurikulum na školní úrovni. To umožnilo na jedné straně selektivnost, na druhé straně mnohé školy pochopily, že jde spíše o vytvoření vhodného prostředí pro vzdělávání všech žáků ve své komunitě, a začaly se otevřeně filozofií svého vzdělávání hlásit k myšlence školy pro všechny. S vytvářením inkluzivního prostředí však neměli pedagogové, ostatní pracovníci škol, ale ani rodiče a zřizovatelé škol mnoho zkušeností. V rámci dílčího projektu výzkumného záměru MSM 0021622443 Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu realizovaného na PdF MU nás tedy zajímala otázka, v jaké kvalitě je inkluzivní vzdělávání žákům poskytováno. Tento příspěvek navazuje na obsahovou analýzu školních vzdělávacích programů, při níž jsme pojmenovali jako nezbytnou podmínku inkluze uplatňování individuálního přístupu a diferenciace ve výuce. Na to, jak je individualizace a diferenciace pedagogy hodnocena, jsme se zaměřili v následující výzkumné etapě.

Anglicky

Two-level curriculum in the Czech Republic introduces Framework Educational Programme for Basic Education which is compulsory for curriculum at school level. On the one hand it allowed the selectivity of basic education; on the other hand many schools recognized that it is better to create a suitable environment for education of all pupils in their community and began to openly report their education philosophy to the Idea School for All. Teachers or other school staff, parents or school authorities did not have many experiences with the creation of an inclusive environment. Under the sub-project of research plan MSM 0021622443 Special needs of pupils in the context of the Framework Educational Programme implemented at the Faculty of Education of Masaryk University we were interested in the quality of inclusive education in our schools. This paper builds on the content analysis of educational programs in which we have named as a necessary condition for inclusion application individualization and differentiation in the instruction. On how the individualization and differentiation of teachers is evaluated, we have focus on the following research stage.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání

Přiložené soubory

Sbornik_CAPV_2012.pdf
Požádat o autorskou verzi souboru