k 2013

Education in Developing Countries through the Eyes of Volunteers Participating in the Foreign Educational Internships

OPLOCKÁ, Veronika

Základní údaje

Originální název

Education in Developing Countries through the Eyes of Volunteers Participating in the Foreign Educational Internships

Název česky

Vzdělávání v rozvojových zemích očima studenů, účastnících se dobrovolných vzdělávacích stáží

Autoři

OPLOCKÁ, Veronika (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

The European Conference on Educational Research ECER 2013 "Creativity and Innovation in Educational Research", Istanbul, Turkey, 9-13 September 2013, 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Turecko

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00069622

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

dobrovolnictví; identita; rozvojové země; kulturní hodnoty; krize identity

Klíčová slova anglicky

volunteering; identity; developing countries; cultural values; identity crisis

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 16. 4. 2014 14:56, Mgr. et Mgr. Veronika Šimková

Anotace

V originále

The theme of this paper is education in developing countries in terms of volunteers participating in foreign educational interships. Education has become, during the second half of the 20th century, an important tool for socio-economic development and modernization process in developing countries. Universal Declaration of Human Rights from 1948 already states the right to free education for all, as one of the fundamental human rights and freedoms. These aspects support the emergence of a concept of education for sustainable development, which was intended to procure sufficient resources to enable healthy and productive, safe righteous life for all. In 1990, therefore, the Universal Declaration of Education for Always adopted.These efforts were followed by a UN Summit, held in 2000. The summit was concluded by an adoption of a comprehensive concept, which should contribute to the ongoing development at the global, regional, and state level. As a means of support, contributing to the full fillment of the concept of education for sustainable development, take place even different educational activities, interships and educational projects, organized under the auspices of international organizations (People in Need, UN), the implementation of which primarily involved volunteers from different countries, the Czech Republic being no exception. However, the actual progress of this educational placement is not yet fully mapped; the definition is problematic in case of guaranteeing the quality of education provided by the volunteers, as well as their perception of the situation.

Česky

Tématem příspěvku je vzdělávání v rozvojových zemích z pohledu dobrovolníků, účastnících se zahraničních vzdělávacích stáží. Vzdělávání se stalo během druhé poloviny 20. Století důležitým nástrojem socioekonomického rozvoje a procesu modernizace v rozvojových zemích. Již Všeobecná deklarace lidských práv z roku 1948 uvádí právo na bezplatné vzdělávání pro všechny, jako jedno ze základních lidských práv a svobod. Tyto aspekty podpořily vznik konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, jehož záměrem bylo obstarání dostatku zdrojů, umožňujících všem zdravý a produktivní, bezpečný spravedlivý život. V roce 1990 proto došlo k přijetí Světové deklarace vzdělávání pro všechny. Na tyto snahy navázal i summit OSN, konaný v roce 2000. Jehož závěrem bylo přijetí ucelené koncepce, která měla přispět ke kontinuálnímu rozvoji na globální, regionální i státní úrovni. Jako podpůrné prostředky, přispívající k naplnění konceptu vzdělávání pro udržitelný rozvoj, fungují i různé pedagogické pobyty, stáže a vzdělávací projekty, pořádané pod záštitou mezinárodních organizací (Člověk v tísni, OSN), na jejichž realizaci se podílejí zejména dobrovolníci z různých zemí, České republiky nevyjímaje. Avšak samotný průběh těchto vzdělávacích stáží není doposud zcela zmapován, problematické je i vymezení zajištění kvality vzdělávání poskytované ze strany dobrovolníků, stejně jako jejich vnímaní dané situace. Na tyto otázky se snaží reagovat tento příspěvek. Cílem příspěvku je popsat, jak je v praxi naplňován koncept rozvojové spolupráce, konkrétně vzdělávání v rozvojových zemích z pohledů účastníků zahraničních vzdělávacích stáží.

Návaznosti

MUNI/A/0765/2012, interní kód MU
Název: Celoživotní učení v institucionálních souvislostech
Investor: Masarykova univerzita, Celoživotní učení v institucionálních souvislostech, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty