KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁ. Спутниковые атласы и их использование в ходе географического образования. In O. M. Krivošapkina et al. Regionaľnaja sistema ekologičeskogo obrazovanija i prosveščenija v interesach ustojčivogo razvitija. 1. vyd. Jakutsk: Ministerstvo obrazovanija i nauki Rossijskoj federacii a Severovostočnyj federaľnyj universitet imeni M. K. Ammosova. s. 27-33. 2013.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Спутниковые атласы и их использование в ходе географического образования
Název česky Družicové atlasy a jejich využití v geografickém vzdělávání
Název anglicky Satellite atlases and their application in geographical education
Autoři KOLEJKA, Jaromír a Kateřina BATELKOVÁ.
Vydání 1. vyd. Jakutsk, Regionaľnaja sistema ekologičeskogo obrazovanija i prosveščenija v interesach ustojčivogo razvitija, od s. 27-33, 7 s. 2013.
Nakladatel Ministerstvo obrazovanija i nauki Rossijskoj federacii a Severovostočnyj federaľnyj universitet imeni M. K. Ammosova
Další údaje
Originální jazyk ruština
Typ výsledku Stať ve sborníku
Obor Zemský magnetismus, geodesie, geografie
Stát vydavatele Rusko
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky družicový atlas - čtení snímků - získávání informace - interpretace obrazu
Klíčová slova anglicky satellite atlas - image reading - information output - image understanding
Štítky education in geography, satellite atlas, satellite imagery
Změnil Změnil: prof. RNDr. Jaromír Kolejka, CSc., učo 1107. Změněno: 13. 3. 2014 17:01.
Anotace
Satelitní atlasy jsou cennými knihami a digitálními publikacemi, nesoucími spoustu informací o Zemi, které nelze nalézt v klasických mapách a atlasech. Nabízejí inovativní a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jak se prezentovat na veřejnosti, aby se jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita byla čitelná a použitelná mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je použít je v zeměpisném vzdělávání, zejména v detekci a vyhodnocení časoprostorových souvislostí. Byl proveden průzkum mezi žáky a studenty základních a středních škol a univerzity v Brně. Na jedné straně byl zjištěn velký zájem o ně, ovšem pro praktické jejich využití budilo spíše nedůvěru. Obavy vyplývají ze skutečnosti, že na snímcích ve srovnání s mapou je mnohem horší, orientace a čtení v nich je také obtížné. Zvláště čtení snímků s převahou nepravých barev a snímků bez vysvětlujícího popisu dělá čtenářům problémy. Schopnost správného čtení závisí obyčejně na úrovni vzdělání čtenářů.
Anotace česky
Satelitní atlasy jsou cennými knihami a digitálními publikacemi, nesoucími spoustu informací o Zemi, které nelze nalézt v klasických mapách a atlasech. Nabízejí inovativní a zajímavé pohledy na Zemi. Otázkou je, jak se prezentovat na veřejnosti, aby se jejich bohatá informační a vzdělávací kvalita byla čitelná a použitelná mimo vědeckou komunitu. Jednou z možností je použít je v zeměpisném vzdělávání, zejména v detekci a vyhodnocení časoprostorových souvislostí. Byl proveden průzkum mezi žáky a studenty základních a středních škol a univerzity v Brně. Na jedné straně byl zjištěn velký zájem o ně, ovšem pro praktické jejich využití budilo spíše nedůvěru. Obavy vyplývají ze skutečnosti, že na snímcích ve srovnání s mapou je mnohem horší, orientace a čtení v nich je také obtížné. Zvláště čtení snímků s převahou nepravých barev a snímků bez vysvětlujícího popisu dělá čtenářům problémy. Schopnost správného čtení závisí obyčejně na úrovni vzdělání čtenářů.
Anotace anglicky
Satellite atlases are valuable books and digital publications, carrying a lot of information about the Earth that cannot be found in the classical maps and atlases. They offer innovative and interesting views of the Earth. The question is how to present them to the public to make their rich informational and educational quality readable and usable outside the scientific community. One way is to use them in the geography education, especially in the detection and evaluation of spatio-temporal contexts. The conducted survey among pupils and students of elementary and high schools, and an university in the City of Brno, Czech Republic, emerged, although large interest in them, but for the practical use rather distrust. Concerns arise from the fact that in remotely sensed imagery as compared with the map, the orientation is much worse and reading in them is also difficult. Especially the reading of images with a predominance of false colours and of images without explanatory description makes troubles to readers. Correct reading ability depends on the educational level of readers commonly.
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:45