2013
Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade
PORTEŠOVÁ, Šárka a Tomáš URBÁNEKZákladní údaje
Originální název
Typology of Perfectionism in a Group of Mathematically Gifted Czech Adolescents Over One Decade
Název česky
Typologie perfekcionismu matematicky nadaných adolescentů v průběhu desetiletí
Autoři
PORTEŠOVÁ, Šárka (203 Česká republika, garant, domácí) a Tomáš URBÁNEK (203 Česká republika)
Vydání
The Journal of Early Adolescents, London: Sage Publications, 2013, 0272-4316
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
50100 5.1 Psychology and cognitive sciences
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Impakt faktor
Impact factor: 1.200
Kód RIV
RIV/00216224:14230/13:00080573
Organizační jednotka
Fakulta sociálních studií
UT WoS
000325474100006
Klíčová slova česky
nadání; talent; perfekcionimus
Klíčová slova anglicky
giftedness; talent; perfectionism
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 27. 4. 2016 09:27, Ing. Alena Raisová
V originále
This study assessed differences in Parker’s typology of perfectionism (healthy perfectionist, unhealthy perfectionist, and nonperfectionist). We compared the results from previous research with follow-up 2005 and 2010 data collected from highly gifted Czech mathematicians aged 12 to 16 years. The study examined whether the same three types/clusters of perfectionists emerge for three cohorts (2000, 2005, and 2010) and whether these clusters differ in other characteristics of perfectionism. Data from 2005 and 2010 cohorts showed healthy and unhealthy perfectionism types and a mixed maladaptive-adaptive type characterized by high scores on both adaptive and maladaptive FMPS dimensions. According to Dixon, Lapsley, and Hanchon, this mixed type reflects a recently described “pervasive” type of unhealthy perfectionism. Possible causes for failing to detect this type in earlier samples of talented Czech students are discussed. Both unhealthy and mixed types of perfectionism, which are the focus of our research, seem to be on the rise.
Česky
Výzkum mapuje typologii perfekcionismu, kterou popsal Parker (1997), a jež jsme ověřili i v našem výzkumu Parker, Portešová, Stupmf (2001). Výsledky výzkumu (Parker, Portešová, Stupmf, 2001) jsou v této studii porovnávány s daty, získanými v následujícím desetiletí, tedy v letech 2005 a 2010, od souborů českých vysoce nadaných matematiků, ve věku 12-15 let. Hlavní výzkumnou metodou je vždy The Multidimensional Perfectionism Scale (MPS; Frost, Marten, Lahart, & Rosenblate, 1990). Na základě clustrové analýzy dospívá studie ke zjištění, že se v tomto období v obou souborech českých nadaných matematiků nápadně objevuje, kromě tzv. funkčních a dysfunkčních perfekcionistů i typ studentů s vysokými skory v adaptivních i maladaptivních dimenzích. Tento typ však Parkerova (1997) typologie nepopisuje. Podle Dixon et al. (2004) se jedná se o druhý dysfunkční perfekcionistický typ, jež byl popsán teprve nedávno. Možné příčiny identifikace tohoto typu teprve v uplynulých letech i nárůstu počtu dysfunkčních perfekcionistů ve sledovaných českých souborech nadaných studentů jsou ve studii diskutovány.
Návaznosti
GAP407/11/1272, projekt VaV |
|