B 2013

Na pomoc pedagogické praxi

BOCHNÍČEK, Zdeněk, Jaromír HALIŠKA, Zuzana KOBÍKOVÁ, Oldřich ŠIMONÍK, Peter KRUPKA et. al.

Basic information

Original name

Na pomoc pedagogické praxi

Name (in English)

Help to Teaching Practice

Authors

BOCHNÍČEK, Zdeněk (203 Czech Republic, guarantor), Jaromír HALIŠKA (203 Czech Republic), Zuzana KOBÍKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Oldřich ŠIMONÍK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Peter KRUPKA (203 Czech Republic, belonging to the institution), Olga ROTREKLOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution), Tomáš PAPÍRNÍK (203 Czech Republic), Aleš MAREČEK (203 Czech Republic, belonging to the institution), Vladimír HERBER (203 Czech Republic, belonging to the institution) and Jiří HERMAN (203 Czech Republic, belonging to the institution)

Edition

1. vyd. Brno, 132 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Odborná kniha

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Publication form

printed version "print"

References:

RIV identification code

RIV/00216224:14310/13:00070050

Organization unit

Faculty of Science

ISBN

978-80-210-6302-0

DOI

10.5817/CZ.MUNI.M210-6302-2013

Keywords (in Czech)

učitelství; pedagogická praxe; přírodní vědy; středoškolský učitel; začínající učitel

Keywords in English

teacher; teaching practice; science; high school teacher; teacher biginner

Tags

Reviewed
Změněno: 17/8/2023 14:20, PhDr. Lea Novotná

Abstract

V originále

Publikace pomáhá budoucím a začínajícím středoškolským učitelům hledat odpovědi na otázky, s nimiž je konfrontuje výkon pedagogické profese. V první kapitole popisujeme inovace učitelských studijní ch programů na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity. Dále se věnujeme náslechům i výstupům pedagogické praxe v rámci VŠ studia. V kapitole třetí se dělíme o zkušenosti s reflexivní analýzou pedagogické praxe s využitím virtuálních hospitací a videozáznamů pedagogických praxí. Následuje kapitola postřehů vysokoškolských studentů – absolventů pedagogické praxe. Dále se věnujeme začátku profesní dráhy učitele a problematice provozu školy, ale i specifikům učitelství biologie, fyziky, chemie, geografie a matematiky. Přílohy obsahují pozorovací schéma, klasifikační a jiné archy.

In English

: This publication helps to answer the questions that new secondary school teachers may ask themselves when they start practicing their teaching. The first chapter discusses the innovation of syllabuses of Faculty of Science – Masaryk University. We further focus on sitting in on a class and teaching performances within the frame of university studies. In the third chapter we share our experience with reflexive analysis of teaching practice – making use of a virtual sitting in on a class as well as video records of pedagogical practices. Following chapter presents observations of university students – pedagogical practice graduates. We also pay attention to the outset of teaching career and issues in school running; the particularity of biology, physics, chemistry, geography and mathematics teaching. In the appendix you can find an observation scheme, marking sheets for teacher and some more examples of other useful sheets.

Links

CZ.1.07/2.2.00/15.0201, interní kód MU
Name: Vzdělávání budoucích středoškolských učitelů přírodních věd a informatiky
Investor: Ministry of Education, Youth and Sports of the CR, 2.2 Higher education