C 2013

Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers

VOGEL, Radek

Základní údaje

Originální název

Sentence adverbials in academic texts: Preferences of native vs. non-native writers

Název česky

Konjunktivní adverbia ve vědeckých textech: Preference rodilých a nerodilých autorů v angličtině

Autoři

VOGEL, Radek (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Göttingen, English for Academic Purposes: Practical and Theoretical Approaches, od s. 81-93, 13 s. REAL Studies 7, 2013

Nakladatel

Cuvillier Verlag

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00070929

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-3-95404-582-2

Klíčová slova česky

English for Academic Purposes; sentence adverbials; native writers; non-native writers; novice writers

Klíčová slova anglicky

angličtina pro akademické účely; konjunktivní a disjunktivní adverbia; rodilí autoři; nerodilí autoři; méně zkušení pisatelé

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 24. 3. 2014 11:05, Mgr. Radek Vogel, Ph.D.

Anotace

V originále

One of the most effective tools for achieving cohesion in writing for academic purposes is the use of sentence adverbials, i.e. syntactically and/or prosodically detached conjunctive and disjunctive adverbials, functioning as explicit discourse markers. The increasing globalisation of science and dominance of English as its lingua franca have resulted in a certain linguistic and formal uniformity of texts published throughout various disciplines; however, regular differences can be identified within individual disciplines between native and non-native users of English, as well as between expert and novice academic writers. The chapter looks into the choices and distribution of sentence adverbials in academic papers and essays in a narrow segment of science, namely linguistics and (language) teaching methodology, particularly focusing on the distribution of sequential adverbials. The analysis has been carried out on several corpora of native and non-native, expert and novice academic texts. The findings indicate that some distributional preferences for certain adverbials are attributable to certain categories of writers. The chapter tries to explain such systemic choices and suggests implications for the variety of English for Academic Purposes.

Česky

Jedním z nejúčinnějších nástrojů k dosažení koheze v odborném (vědeckém) jazyce je užití diskurzivních adverbií, což jsou syntakticky a prozodicky separátní adverbia fungující jako explicitní výrazy organizující diskurs (discourse markers). Rostoucí globalizace vědy a nadvláda angličtiny jako jejího hlavního jazyka vyústily v jistou jazykovou a formální uniformitu odborných textů. V jednotlivých disciplínách však lze nalézt jisté pravidelné rozdíly mezi rodilými a nerodilými uživateli angličtiny, stejně jako mezi zkušenými a méně zkušenými pisateli. Tématem této kapitoly je volba konjunktivních a disjunktivních adverbií ve vědeckých článcích a esejích v úzce vymezené vědecké oblasti, konkrétně lingvistice a metodice vyučování cizích jazyků, a to s důrazem na sekvenční adverbia. Analyzováno bylo několik korpusů akademických prací rodilých i nerodilých, zkušených i méně zkušených autorů. Výsledky naznačují, že jednotlivé kategorie autorů se vyznačují typickými distribučními preferencemi v oblasti konjunktivních a disjunktivních adverbií. Tato kapitola se snaží tyto systematické volby interpretovat a předestírá i praktické dopady do výuky EAP (angličtiny pro akademické účely).