a 2013

Eristika nových médií: Odstíny šedi

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Eristika nových médií: Odstíny šedi

Název anglicky

Eristic of New Media: Shades of Grey

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Zlá média / Evil media: Eristika nových médií - konference, 2013

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Konferenční abstrakt

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00070946

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

eristika; nová média; zlá mediální studia

Klíčová slova anglicky

eristic; new media; evcil media studies

Štítky

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 14. 4. 2014 15:57, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.

Anotace

V originále

Fuller a Goffey při formulaci svého konceptu zlých médií vycházejí z předpokladu, že nejen uživatelé ovlivňují programovaná média, ale také média aktivně působí, tedy ovlivňují naše jednání i myšlení. Digitální média totiž nečekají na příkazy operátorů, jak by se mohlo zdát z výše uvedené definice interaktivních médií, ale celou řadu, vlastně většinu svých aktivit vykonávají bez našeho vědomí a bezprostředních zásahů. Často se ani neobracejí k lidským uživatelům, ale komunikují mezi sebou a dalšími zařízeními. Autoři předkládají šestnáct stratagemat (rétorických figur) zlých médií odvozených z pozorování procesů spjatých s fungováním infrastruktury nových médií. Jsou mezi nimi popisy základního rámce výzkumu, návrhy inovací teoretických konceptů, i sondy do konkrétní problematiky. V přednášce se zaměřím na představení metodologie zlých mediálních studií a jejich konceptuální zázemí.

Anglicky

Fuller and Goffey in their concept of evil media studies claim that not only users affect the programmed media, but also the media are actively affecting our behaviour and ways of thinking. Digital media are not waiting for operators’ commands as it might seem from the above definition of interactive media, but many, even most of their activities, are happening out of our control, without our knowledge and immediate intervention. They even communicate with each other and other devices more often than with humans. The authors present a sixteen stratagems (rhetorical figures) of evil media studies derived from observations of the processes associated with operations of the new media infrastructure. They include descriptions of the basic framework of the research, suggestions for design innovations, or theoretical concepts. Main features and conceptual paradigm of evil media studies methodology will be introduced during the presentation.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty