Detailed Information on Publication Record
2013
Eristika nových médií: Odstíny šedi
HORÁKOVÁ, JanaBasic information
Original name
Eristika nových médií: Odstíny šedi
Name (in English)
Eristic of New Media: Shades of Grey
Authors
HORÁKOVÁ, Jana (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution)
Edition
Zlá média / Evil media: Eristika nových médií - konference, 2013
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Konferenční abstrakt
Field of Study
Art, architecture, cultural heritage
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
RIV identification code
RIV/00216224:14210/13:00070946
Organization unit
Faculty of Arts
Keywords (in Czech)
eristika; nová média; zlá mediální studia
Keywords in English
eristic; new media; evcil media studies
Tags
Tags
Reviewed
Změněno: 14/4/2014 15:57, doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
V originále
Fuller a Goffey při formulaci svého konceptu zlých médií vycházejí z předpokladu, že nejen uživatelé ovlivňují programovaná média, ale také média aktivně působí, tedy ovlivňují naše jednání i myšlení. Digitální média totiž nečekají na příkazy operátorů, jak by se mohlo zdát z výše uvedené definice interaktivních médií, ale celou řadu, vlastně většinu svých aktivit vykonávají bez našeho vědomí a bezprostředních zásahů. Často se ani neobracejí k lidským uživatelům, ale komunikují mezi sebou a dalšími zařízeními. Autoři předkládají šestnáct stratagemat (rétorických figur) zlých médií odvozených z pozorování procesů spjatých s fungováním infrastruktury nových médií. Jsou mezi nimi popisy základního rámce výzkumu, návrhy inovací teoretických konceptů, i sondy do konkrétní problematiky. V přednášce se zaměřím na představení metodologie zlých mediálních studií a jejich konceptuální zázemí.
In English
Fuller and Goffey in their concept of evil media studies claim that not only users affect the programmed media, but also the media are actively affecting our behaviour and ways of thinking. Digital media are not waiting for operators’ commands as it might seem from the above definition of interactive media, but many, even most of their activities, are happening out of our control, without our knowledge and immediate intervention. They even communicate with each other and other devices more often than with humans. The authors present a sixteen stratagems (rhetorical figures) of evil media studies derived from observations of the processes associated with operations of the new media infrastructure. They include descriptions of the basic framework of the research, suggestions for design innovations, or theoretical concepts. Main features and conceptual paradigm of evil media studies methodology will be introduced during the presentation.
Links
MUNI/A/0740/2012, interní kód MU |
|