2013
Karel Čapek: The Czech Frankenstein
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
Karel Čapek: The Czech Frankenstein
Název česky
Karel Čapek: Český Frankenstein
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe, 2013
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Vyžádané přednášky
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070952
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
Robot; R. U. R.; dramatická postava; umělý člověk; humanoidní stroj; sémiotika
Klíčová slova anglicky
Robot; R. U. R.; drama character; semiotics; artificial man; humanoid machine
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2014 13:13, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
The robot as a main figure and symbol of technological progress myth erased the meaning of robot as an ambivalent metaphor of state of humanity in Machine age. In the myth of technological progress the robot works rather as a super-machine – symbol of rapid technological development. However, under the simple and evident message of the myth, whole cluster of other meanings of robot still lives. Karel Čapek's Robots, which were introduced to the world in his play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21), will be interpreted from the point of view of semiotics in the lecture. The first embodiments of the Robot as a drama character in stage productions in Prague, New York, London, Berlin, Vienna and Paris will be presented. The visual material will show the way of Robot's transition for the realm of fiction to the realm of facts.
Česky
Robot jako hlavní postava a symbol mýtu technického pokroku vymazal význam robota jako ambivalentní metafory stavu lidstva ve věku stroje. V mýtu technického pokroku robot funguje spíše jako super-stroj - symbol rychlého technologického vývoje. Nicméně, na pozadí jednoduchého a zřejmého poselství mýtu, stále žije celá řada dalších významů robota. Roboti Karla Čapka, které uvedl do světa ve hře R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920-1921), budou v přednášce interpretováni z pohledu sémiotiky. První ztělesnění Robota jako dramatické postavy v divadelních inscenacích v Praze, New Yorku, Londýně, Berlíně, Vídni a Paříži budou prezentovány. Vizuální materiál ukáže cestu přechodu robota z říše fikce do říše faktů.
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MU |
|