p 2013

Karel Čapek: The Czech Frankenstein

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Karel Čapek: The Czech Frankenstein

Název česky

Karel Čapek: Český Frankenstein

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Forms and Phenomena of Popular Culture – Critical Analyses (series of lectures), Karlsruhe, 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00070952

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

Robot; R. U. R.; dramatická postava; umělý člověk; humanoidní stroj; sémiotika

Klíčová slova anglicky

Robot; R. U. R.; drama character; semiotics; artificial man; humanoid machine

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2014 13:13, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The robot as a main figure and symbol of technological progress myth erased the meaning of robot as an ambivalent metaphor of state of humanity in Machine age. In the myth of technological progress the robot works rather as a super-machine – symbol of rapid technological development. However, under the simple and evident message of the myth, whole cluster of other meanings of robot still lives. Karel Čapek's Robots, which were introduced to the world in his play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21), will be interpreted from the point of view of semiotics in the lecture. The first embodiments of the Robot as a drama character in stage productions in Prague, New York, London, Berlin, Vienna and Paris will be presented. The visual material will show the way of Robot's transition for the realm of fiction to the realm of facts.

Česky

Robot jako hlavní postava a symbol mýtu technického pokroku vymazal význam robota jako ambivalentní metafory stavu lidstva ve věku stroje. V mýtu technického pokroku robot funguje spíše jako super-stroj - symbol rychlého technologického vývoje. Nicméně, na pozadí jednoduchého a zřejmého poselství mýtu, stále žije celá řada dalších významů robota. Roboti Karla Čapka, které uvedl do světa ve hře R.U.R., Rossum's Universal Robots (1920-1921), budou v přednášce interpretováni z pohledu sémiotiky. První ztělesnění Robota jako dramatické postavy v divadelních inscenacích v Praze, New Yorku, Londýně, Berlíně, Vídni a Paříži budou prezentovány. Vizuální materiál ukáže cestu přechodu robota z říše fikce do říše faktů.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty