J 2013

On Media of Memory and Remembering

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

On Media of Memory and Remembering

Název česky

O médiích paměti a vzpomínání

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

MAP - Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin, Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, 2191-0901

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Německo

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00070961

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

memory; media; performance of remembering

Klíčová slova anglicky

paměť; média; performance vzpomínání

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2014 13:37, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

The following examination of memory media, from chemical photographs to digital media and reenactments, deals with (human) memory and remembering concepts. These will be treated as metaphors and models, which serve to better understand the media of memory, as well as being a kind of blueprint for them. In other words, media will be metaphorically and literally regarded as representations, simulations, extensions, and prostheses of human memory structures and functions. The aim of this paper is to explore some parallel concepts of memory and remembering which animate our approaches to mediated experiences of the past, the absent, the virtual. The way media memories function will be illustrated by Walter Benjamin’s concept of aura, which he defined in close connection with issues of mediated or technologically reproduced experience, especially within his investigation of the possibility or impossibility of technologically representing an absent (original) work of art. Benjamin’s The Work of Art essay and especially his concept of the aura will be observed and scrutinized both within its historical context and the new digital media discourse.

Česky

Příspěvek zkoumá média paměti, od chemických fotografií pro digitální média a znovu provedení (reenactments), jako ztělesnění konceptů (lidské) paměti a vzpomínání. Ty jsou pojednávány jako metafory a modely, sloužící k lepšímu pochopení médií paměti, stejně jako jejich předlohy. Média budou tedy metaforicky a doslovně nahlížena jako reprezentace, simulace, extenze a protézy struktury a funkcí lidské paměti. Cílem studie je prozkoumat některé paralelní koncepty paměti a vzpomínání, které ovlivňují naše přístupy k mediované nebo technicky reprodukované zkušenosti. Koncept aury originálního uměleckého díla a Benjaminova studie Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936) budou v tomto kontextu přehodnocovány s ohledem na historický kontext jejich vzniku a v rámci diskurzu digitálních médií.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty