2013
On Media of Memory and Remembering
HORÁKOVÁ, JanaZákladní údaje
Originální název
On Media of Memory and Remembering
Název česky
O médiích paměti a vzpomínání
Autoři
HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
MAP - Media | Archive | Performance, Leipzig - Berlin, Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy“, Leipzig, 2013, 2191-0901
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele
Německo
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV
RIV/00216224:14210/13:00070961
Organizační jednotka
Filozofická fakulta
Klíčová slova česky
memory; media; performance of remembering
Klíčová slova anglicky
paměť; média; performance vzpomínání
Štítky
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2014 13:37, Mgr. Vendula Hromádková
V originále
The following examination of memory media, from chemical photographs to digital media and reenactments, deals with (human) memory and remembering concepts. These will be treated as metaphors and models, which serve to better understand the media of memory, as well as being a kind of blueprint for them. In other words, media will be metaphorically and literally regarded as representations, simulations, extensions, and prostheses of human memory structures and functions. The aim of this paper is to explore some parallel concepts of memory and remembering which animate our approaches to mediated experiences of the past, the absent, the virtual. The way media memories function will be illustrated by Walter Benjamin’s concept of aura, which he defined in close connection with issues of mediated or technologically reproduced experience, especially within his investigation of the possibility or impossibility of technologically representing an absent (original) work of art. Benjamin’s The Work of Art essay and especially his concept of the aura will be observed and scrutinized both within its historical context and the new digital media discourse.
Česky
Příspěvek zkoumá média paměti, od chemických fotografií pro digitální média a znovu provedení (reenactments), jako ztělesnění konceptů (lidské) paměti a vzpomínání. Ty jsou pojednávány jako metafory a modely, sloužící k lepšímu pochopení médií paměti, stejně jako jejich předlohy. Média budou tedy metaforicky a doslovně nahlížena jako reprezentace, simulace, extenze a protézy struktury a funkcí lidské paměti. Cílem studie je prozkoumat některé paralelní koncepty paměti a vzpomínání, které ovlivňují naše přístupy k mediované nebo technicky reprodukované zkušenosti. Koncept aury originálního uměleckého díla a Benjaminova studie Umělecké dílo ve věku své technické reprodukovatelnosti (1936) budou v tomto kontextu přehodnocovány s ohledem na historický kontext jejich vzniku a v rámci diskurzu digitálních médií.
Návaznosti
MUNI/A/0740/2012, interní kód MU |
|