p 2013

Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect

HORÁKOVÁ, Jana

Základní údaje

Originální název

Fakes, Forgeries, and Robots: From the comedy of substitution to the theatre of affect

Název česky

Falza, padělky a roboti: Od komedie záměny k divadlu afektu

Autoři

HORÁKOVÁ, Jana (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

European Robotic Week 2013, Praha, 2013

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Vyžádané přednášky

Obor

Umění, architektura, kulturní dědictví

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14210/13:00070973

Organizační jednotka

Filozofická fakulta

Klíčová slova česky

falza; padělky; roboti; komedie záměny; divadlo afektu

Klíčová slova anglicky

fakes; forgeries; robots; comedy of substitution; theatre of affect

Štítky

Příznaky

Mezinárodní význam
Změněno: 11. 4. 2014 12:37, Mgr. Vendula Hromádková

Anotace

V originále

I would like to deal with the blind spot in the spectrum of ROBOTS' interpretations. So far, Robots have been taken as a natural part of our culture. We can meet with them on movie screens, on pages of sci-fi magazines and books, in toyshops and household appliances shops, or in factories, we can see them in rescue operations and space expeditions on TV, etc. However, the original Robots, the drama characters, which were for the first time introduced to the world in the play R. U. R., Rossum's Universal Robots (1920/21) by Karel Capek, has been escaping serious analyses from the aesthetics point of view. Therefore, I would like to go back to the roots of the Robot's meaning, to introduce the Robot as a special kind of artistic medium. The Robot will be analysed within the perspective of semiology of theatre, and semiology of fakes and forgeries. The argument leads towards assertion that the Robot, as a sign within theatre sign system, establishes a new category in the taxonomy of artificial man and serves as a means of questioning of the borderline between notion of human and machine.

Česky

Příspěvek je věnován slepé skvrně ve spektru interpretací robotů. Roboti byli dosud považováni za přirozenou součást naší kultury. Můžeme se s nimi setkat na filmových plátnech, na stránkách sci-fi časopisů a knih, v hračkářství a obchodech s domácími spotřebiči, v továrnách, můžeme je vidět v záchranných operacích a kosmických výpravách v televizi. Nicméně, původní roboti, dramatické postavy, které byly poprvé představeny světu ve hře R.U.R., Rossums Universal Robots (1920 /21) od Karla Čapka, unikali seriózní analýze z estetického hlediska. Proto bych se chtěl vrátit ke kořenům smyslu robota. Představit jej jako zvláštní druh uměleckého média. Robot bude analyzován z pohledu sémiologie divadla a sémiologie padělků a falz. Výklad vede k závěru, že Čapkův robot jako dramatická postava a divadelní znak zavádí novou kategorii do taxonomie umělého člověka a současně slouží jako prostředek k průzkumu hranice mezi konceptem člověka a stroje.

Návaznosti

MUNI/A/0740/2012, interní kód MU
Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty