MALÝ, Tomáš a Pavel SUCHÁNEK. Obrazy očistce : studie o barokní imaginaci. Vyd. 1. Brno: Matice moravská, 2013. 388 s. Knižnice Matice moravské ; sv. 40. ISBN 978-80-87709-02-3.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Obrazy očistce : studie o barokní imaginaci
Název anglicky Images of purgatory: Studies on the baroque imagination
Autoři MALÝ, Tomáš (203 Česká republika, garant, domácí) a Pavel SUCHÁNEK (203 Česká republika, domácí).
Vydání Vyd. 1. Brno, 388 s. Knižnice Matice moravské ; sv. 40, 2013.
Nakladatel Matice moravská
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Odborná kniha
Obor History
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání tištěná verze "print"
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00070985
Organizační jednotka Filozofická fakulta
ISBN 978-80-87709-02-3
Klíčová slova česky Očistec; ikonografie; 17. a 18. století; imaginace
Klíčová slova anglicky Purgatory; iconography; 17th and 18th century; imagination
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnil: doc. Mgr. Pavel Suchánek, Ph.D., učo 19371. Změněno: 20. 10. 2016 14:26.
Anotace
Kniha nabízí možnosti uvažování o barokním umění vázaném tematicky na problematiku očistce. Text je založený především na rozboru zhruba 70 objektů (oltářních i samostatných obrazů, soch a kaplí), pocházejících z území Čech, Moravy a Slezska mezi lety 1640–1800. Obsahem jsou kapitoly, zaměřené na následující otázky: celkový význam raněnovověké koncepce doktríny o očistci z hlediska teologie a náboženské praxe; roli, jakou ikonografie očistce hrála v konfesijním utváření jednotlivých regionů; základní typologii ikonografie očistce a její zapojení do regionálního kontextu; významy znaků a symbolů na obrazech; vztah obrazu a textu (porovnání ikonografie a literatury); reakce na obrazy ze strany barokního diváka a povaha barokního přemýšlení o očistci.
Anotace anglicky
The book is based on a catalogue containing roughly 70 objects (altar and independent images, statues and chapels) associated with the theme of souls in purgatory, and coming from Bohemia, Moravia and Silesia from 1640 to 1800. The main interest has been in the question of imagination, images of thought and reflection on images in the context of what is commonly called the anthropology of the image. From the methodological point of view we combined various approaches depending on the focus of the individual chapters, or more precisely in line with whether we were mainly concerned with the content of the message (iconography, iconology), the form of the message (structural semantic analysis and questions of imagination, meditation and communication in and through the image) or with religious practice (approaches of cultural history).
Návaznosti
MUNI/A/0788/2012, interní kód MUNázev: Země a kulturní identita v dějinách střední Evropy (Akronym: Země a kulturní identita)
Investor: Masarykova univerzita, Grantová agentura MU, Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty
VytisknoutZobrazeno: 17. 10. 2019 20:21