Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu
SPURNÝ, Lubomír. Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 48, č. 2, s. 117-129. ISSN 1212-0391. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Mikrotonální Hába: pět poznámek k Hábovu kompozičnímu stylu |
Název anglicky | Hába Microtonal: Five Notes to Hába's Compositional Style |
Autoři | SPURNÝ, Lubomír (203 Česká republika, garant, domácí). |
Vydání | Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1212-0391. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Článek v odborném periodiku |
Obor | Umění, architektura, kulturní dědictví |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | Digitální knihovna FF MU |
Kód RIV | RIV/00216224:14210/13:00071035 |
Organizační jednotka | Filozofická fakulta |
Klíčová slova česky | Alois Hába; české hudba; mikrotonální hudba; hudební analýza |
Klíčová slova anglicky | Alois Hába; Czech music; music analysis |
Štítky | rivok |
Příznaky | Mezinárodní význam, Recenzováno |
Změnil | Změnil: prof. PhDr. Lubomír Spurný, Ph.D., učo 17637. Změněno: 15. 4. 2014 19:47. |
Anotace |
---|
Alois Hába byl od počátku svého působení, během aktivních let i po své smrti ve všech pracích domácího a zahraničního původu považován za jednoho z nejodvážnějších experimentátorů hudby 20. století. Obvykle se uvádí, že byl neúnavným propagátorem čtvrttónové a atematické hudby. Pouhé konstatování ovšem ještě přesně nevystihuje obsah a vlastně problematizuje skutečnou koncepci Hábovy hudby, neboť skladby komponované v nezvyklých tónových systémech představují necelou třetinu Hábova znějícího díla. Studie představuje kritickou interpretaci vybraných mikrointervalových skladeb českého skladatele Aloise Háby (1893 – 1973). Svou pozornost autor zaměřil především na komorní a sborová díla (op. 7, 10, 27, 31, 43, 72). Autor se zde pokouší upozornit na skutečnost, že rovněž v oblasti mikrointervalové hudby se vedle vlastní kreativní syntaxe významně uplatňují obecné harmonické modely, intervalové kombinace či jiné typizované obraty. |
Anotace anglicky |
---|
The article is a critical interpretation of selected microtonal compositions of the Czech composer Alois Hába. The author focused his attention on the chamber and choral compositions opp. 7, 10, 27, 31, 43, 72. In the general perspective of music history, Alois Hába is usually characterised as one of the leading protagonists of the Central European inter-war avant-garde that moved between Vienna, Berlin and Prague. In the specific context of Czech music he likewise has the reputation of an exemplary innovator but is considered to have been strongly rooted in tradition as well. Hába is known primarily as a tireless propagator of microtonal and athematic music, for which his own term was "liberated music". In this music he added more subtle quarter-, fifth- and sixth-tone intervals to the semitone system and abandoned up traditional treatment of motifs. These mere assertions, however, do not of themselves have any precise content and in fact problematize any proper conception of Hába's music; for example, pieces composed with microtones in fact represent less than a third of Hába's output as a composer. |
Návaznosti | |
---|---|
MUNI/A/0740/2012, interní kód MU | Název: Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna |
Investor: Masarykova univerzita, Příprava a zahájení pramenného výzkumu k problematice dějin hudební kultury města Brna, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty |
VytisknoutZobrazeno: 25. 4. 2024 23:11