Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1159484, author = {Punová, Monika}, article_location = {Brno}, article_number = {2-3}, keywords = {resiliency; education; risk factors; protective factors}, language = {cze}, issn = {1803-7437}, journal = {Studia paedagogica}, title = {Podpora resilience ve vzdělávání.}, volume = {18}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1159484 AU - Punová, Monika PY - 2013 TI - Podpora resilience ve vzdělávání. JF - Studia paedagogica VL - 18 IS - 2-3 SP - 109-124 EP - 109-124 PB - Masarykova univerzita SN - 18037437 KW - resiliency KW - education KW - risk factors KW - protective factors N2 - Tato teoretická stať je orientována na hledání ochranných a rizikových činitelů ve vzdělávání studentů, kteří se musí vyrovnávat s většími nároky životních okolností (např. ohrožené děti, riziková mládež). Cílem přehledové stati je definovat rizikové a protektivní činitele resilience ve vzdělávacím procesu. V první části příspěvku je definován pojem resilience (příznivý vývoj navzdory nepřízni). Druhá část příspěvku pojednává nejprve obecně o rizikových a protektivních činitelích resilience, které jsou následně specifikovány z hlediska sociálně ekologického pojetí (na mikro, mezo a makro úrovni). Ve třetí části jsou představeny konkrétní rizikové a protektivní činitele v oblasti vzdělávání žáků a studentů, které mohou přispívat, či naopak oslabovat jejich resilienční schopnosti (např. osoba pedagoga, nastavení vzdělávacího systému, postoj dětí a rodičů ke vzdělávání). Výsledky řady empirických studií ukázaly, že vzdělávání může za určitých okolností dětem a dospívajícím z deprivovaného rodinného prostředí nahrazovat to, co jim nedokáže poskytnout jejich vlastní rodina a může jim poskytovat bezpečné prostředí k životu. Jako velmi důležitá se zde jeví osoba pedagoga, který může mladého člověka doprovázet při vyrovnávání se s životními těžkostmi, které jsou nad jeho síly. V závěru shrnuji nejdůležitější poznatky a poukazuji na důležitost uplatnění resilienčních činitelů ve vzdělávání studentů. ER -
PUNOVÁ, Monika. Podpora resilience ve vzdělávání. \textit{Studia paedagogica}. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč.~18, 2-3, s.~109-124. ISSN~1803-7437.
|