J 2013

Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách

NAVRÁTIL, Pavel a Monika PUNOVÁ

Základní údaje

Originální název

Možnosti výchovy k růstu v romských sociálně vyloučených rodinách

Název anglicky

Options of education for growth in socially excluded Roma families

Autoři

NAVRÁTIL, Pavel (203 Česká republika, garant, domácí) a Monika PUNOVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

Prevence úrazů, otrav a násilí, Jihočeský Inzert Expres s.r.o. 2013, 0017-999X

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

50000 5. Social Sciences

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14230/13:00071085

Organizační jednotka

Fakulta sociálních studií

Klíčová slova anglicky

education; family; growth model; social exclusion; parental competence
Změněno: 16. 1. 2014 15:59, doc. PhDr. Monika Punová, Ph.D.

Anotace

V originále

Následující práce je založena na sekundární interpretaci rozhovorů, které byly vedeny s experty věnujícími se romským sociálně vyloučeným rodinám při podpoře jejich sociálního fungování. V předloženém příspěvku si klademe za cíl odpovědět na otázku: „Jaké jsou podmínky v romských sociálně vyloučených rodinách s ohledem na možnosti výchovy k růstu (jako předpokladu úspěšné integrace a sociálního začlenění) v pohledu pomáhajících profesionálů?“ V kontextu symbolického interakcionismu předpokládáme, že to, jak experti interpretují rodinný život svých klientů, ovlivňuje rovněž pojetí jejich sociální práce. Proto jsou interpretace expertů cenným předmětem studia. Hovořili jsme zejména se sociálními pracovníky, romskými pedagogickými asistenty, romskými aktivisty a pedagogy. Výsledky výzkumu naznačují, že pozorované rodiny (dle názoru expertů) inklinují k hierarchickému modelu vidění světa. Domníváme se, že provedené rozhovory mohou zdůvodňovat oprávněnost užití modelu růstu v kontextu sociální práce s romskými sociálně vyloučenými rodinami při podpoře jejich rodinného fungování a současně předpokládáme, že tato podpora by mohla být zdrojem pomoci participativního chování členů těchto rodin v širší společnosti.

Anglicky

The following work is based on secondary interpretation of interviews that were conducted with experts committed to the socially excluded Roma families in promoting their social functioning. In this paper, we aim to answer the question: “What are the conditions of Roma in socially excluded families with regard to education opportunities for growth (as a prerequisite for the successful integration and social inclusion) in the view of helping professionals?“ In the context of symbolic interactionism, we assume that the way how experts interpret family life of their clients also affects the concept of social work. Therefore, the interpretations of experts are a valuable subject of study. We talked mainly with social workers, Roma teaching assistants, Roma activists and educators. The research results suggest that the observed families (in the opinion of experts) tend to a hierarchical model of seeing the world. We believe that our conversations can justify the legitimacy of the use of a growth model in the context of social work with socially excluded Roma families in supporting their family functioning, and at the same time we assume that this support could be a source of help for participative behavior of the members of the families in the wider society.