Detailed Information on Publication Record
2013
Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením
KOPEČNÝ, Petr and Jiřina KLENKOVÁBasic information
Original name
Význam posilování pragmatické roviny jazyka u žáků se středně těžkým mentálním postižením
Name (in English)
The Importance of Strengthening Pragmatic Language in Students with Moderate Intellectual Disability
Authors
KOPEČNÝ, Petr (203 Czech Republic, guarantor, belonging to the institution) and Jiřina KLENKOVÁ (203 Czech Republic, belonging to the institution)
Edition
1. vyd. Brno, Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. Education of Pupils with Special Educational Needs VII, p. 153-164, 12 pp. 2013
Publisher
Paido
Other information
Language
Czech
Type of outcome
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Field of Study
50300 5.3 Education
Country of publisher
Czech Republic
Confidentiality degree
není předmětem státního či obchodního tajemství
Publication form
printed version "print"
RIV identification code
RIV/00216224:14410/13:00071100
Organization unit
Faculty of Education
ISBN
978-80-7315-246-8
Keywords (in Czech)
komunikační schopnosti; sociální služby; zařízení; domov; stacionář; logopedická intervence
Keywords in English
communication skills; social services; institutions; home; day care centre; speech therapy
Změněno: 24/3/2014 10:48, doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
V originále
Kapitola se zabývá narušenou komunikační schopností u žáků v pásmu středně těžkého mentálního postižení. Primární zdravotní postižení projevující se snížením intelektových schopností se sekundárně odráží rovněž v komunikační schopnosti jedince, narušena je obvykle receptivní i expresivní stránka jazyka, osoba s mentálním postižením je omezena v dovednostech sociálního užití komunikačních schopností. Kapitola se věnuje logopedické intervenci u žáků se středně těžkým mentálním postižením žijících v zařízeních sociálních služeb s ohledem na rozvoj jejich pragmatické jazykové roviny. Kapitola prezentuje výsledky kvantitativně orientovaného výzkumného šetření s navázáním kvalitativních metod, hlavní výzkumnou techniku tvoří nestandardizovaný dotazník vlastní konstrukce a rozhovory s učiteli, logopedy a pracovníky v sociálních službách. Předmětem šetření je analýza rozvoje sociální aplikace komunikace u žáků s mentálním postižením v prostředí sociálních služeb.
In English
The chapter deals with communication disorders in students with moderate intellectual disability. Primary disability manifested as reduced intellectual ability is also reflected in the secondary communication abilities of the individual, receptive and expressive language is usually impaired, a person with intellectual disability is limited in skills of social use of communication skills. The chapter introduces speech therapy as a part of the intervention in students with moderate intellectual disabilities living in institutions with regards to the development of their pragmatic language. The chapter presents the results of quantitatively oriented research with the elements of qualitative methods, the main research techniques are a questionnaire and interviews with teachers, speech therapists and social services workers. The subject of research is the analysis of the development of social application of communication skills in students with intellectual disabilities in the environment of social services institutions.
Links
MSM0021622443, plan (intention) |
|