POVOLNÁ, Renata. Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing. Brno Studies in English. Brno: Masarykova univerzita, 2012, roč. 38, č. 2, s. 131-148. ISSN 0524-6881. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/BSE2012-2-8.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing
Autoři POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 0524-6881.
Další údaje
Originální jazyk angličtina
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW URL
Kód RIV RIV/00216224:14410/12:00073470
Organizační jednotka Pedagogická fakulta
Doi http://dx.doi.org/10.5817/BSE2012-2-8
Klíčová slova česky akademický diskurz; akademické psaní začínajících autorů; koherentní vztahy; příčinné vztahy; kontrastivní vztahy; diskurzní ukazatele; diplomové práce
Klíčová slova anglicky academic discourse; novice academic writing; coherence relations; causal relations; contrastive relations; discourse markers; Master's theses
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Dana Nesnídalová, učo 831. Změněno: 15. 4. 2021 18:28.
Anotace
The article studies causal and contrastive relations between adjacent or more distant segments of discourse since they play an important role in expressing coherence relations (Taboada 2006) in academic discourse including discourse written by university students of English. By overtly signalling how the writer intends the discourse segment that follows to relate to the previous segment(s), discourse markers (DMs), in particular those expressing causal and contrastive relations, contribute to cohesion and enhance the establishment and maintenance of coherence in academic written discourse. While analysing a corpus of Master’s theses written by non-native novice writers the author of the article attempts to find out which DMs Czech students of English use when expressing causal and contrastive relations, whether they are able to use selected DMs correctly and, in addition, whether there are any differences in the preferences of students that accord with the fields of study – linguistics, literature and culture, and methodology – in which the Master’s theses are written.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaVNázev: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu
VytisknoutZobrazeno: 16. 8. 2024 20:51