J 2012

Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing

POVOLNÁ, Renata

Základní údaje

Originální název

Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing

Autoři

POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 0524-6881

Další údaje

Jazyk

angličtina

Typ výsledku

Článek v odborném periodiku

Obor

60200 6.2 Languages and Literature

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Odkazy

Kód RIV

RIV/00216224:14410/12:00073470

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

akademický diskurz; akademické psaní začínajících autorů; koherentní vztahy; příčinné vztahy; kontrastivní vztahy; diskurzní ukazatele; diplomové práce

Klíčová slova anglicky

academic discourse; novice academic writing; coherence relations; causal relations; contrastive relations; discourse markers; Master's theses

Příznaky

Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 18:28, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

The article studies causal and contrastive relations between adjacent or more distant segments of discourse since they play an important role in expressing coherence relations (Taboada 2006) in academic discourse including discourse written by university students of English. By overtly signalling how the writer intends the discourse segment that follows to relate to the previous segment(s), discourse markers (DMs), in particular those expressing causal and contrastive relations, contribute to cohesion and enhance the establishment and maintenance of coherence in academic written discourse. While analysing a corpus of Master’s theses written by non-native novice writers the author of the article attempts to find out which DMs Czech students of English use when expressing causal and contrastive relations, whether they are able to use selected DMs correctly and, in addition, whether there are any differences in the preferences of students that accord with the fields of study – linguistics, literature and culture, and methodology – in which the Master’s theses are written.

Návaznosti

GA405/08/0866, projekt VaV
Název: Koherence a koheze v anglickém diskurzu
Investor: Grantová agentura ČR, Koherence a koheze v anglickém diskurzu