2012
Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing
POVOLNÁ, RenataZákladní údaje
Originální název
Causal and Contrastive Discourse Markers in Novice Academic Writing
Autoři
POVOLNÁ, Renata (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
Brno Studies in English, Brno, Masarykova univerzita, 2012, 0524-6881
Další údaje
Jazyk
angličtina
Typ výsledku
Článek v odborném periodiku
Obor
60200 6.2 Languages and Literature
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Odkazy
Kód RIV
RIV/00216224:14410/12:00073470
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
akademický diskurz; akademické psaní začínajících autorů; koherentní vztahy; příčinné vztahy; kontrastivní vztahy; diskurzní ukazatele; diplomové práce
Klíčová slova anglicky
academic discourse; novice academic writing; coherence relations; causal relations; contrastive relations; discourse markers; Master's theses
Příznaky
Mezinárodní význam, Recenzováno
Změněno: 15. 4. 2021 18:28, Dana Nesnídalová
Anotace
V originále
The article studies causal and contrastive relations between adjacent or more distant segments of discourse since they play an important role in expressing coherence relations (Taboada 2006) in academic discourse including discourse written by university students of English. By overtly signalling how the writer intends the discourse segment that follows to relate to the previous segment(s), discourse markers (DMs), in particular those expressing causal and contrastive relations, contribute to cohesion and enhance the establishment and maintenance of coherence in academic written discourse. While analysing a corpus of Master’s theses written by non-native novice writers the author of the article attempts to find out which DMs Czech students of English use when expressing causal and contrastive relations, whether they are able to use selected DMs correctly and, in addition, whether there are any differences in the preferences of students that accord with the fields of study – linguistics, literature and culture, and methodology – in which the Master’s theses are written.
Návaznosti
GA405/08/0866, projekt VaV |
|