Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1161887, author = {Havigerová, Jana Marie and Burešová, Iva and Smetanová, Veronika and Přibylová, Jana}, article_location = {Brno}, article_number = {02/01/2013}, keywords = {characteristics of giftedness scale children of preschool age gender differences}, language = {cze}, issn = {1805-6393}, journal = {Klinická psychologie a osobnost}, title = {Rodové rozdíly ve výsledcích Škály charakteristik nadání (CGS) u dětí předškolního věku}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1161887 AU - Havigerová, Jana Marie - Burešová, Iva - Smetanová, Veronika - Přibylová, Jana PY - 2013 TI - Rodové rozdíly ve výsledcích Škály charakteristik nadání (CGS) u dětí předškolního věku JF - Klinická psychologie a osobnost IS - 02/01/2013 SP - 5-14 EP - 5-14 PB - MUNI PRESS SN - 18056393 KW - characteristics of giftedness scale children of preschool age gender differences N2 - Výzkumná studie se zabývala analýzou rodových rozdílů ve výsledcích plošného skríninku nadání u dětí předškolního věku metodou CGS (Characteristics of Giftedness Scale). Skríninku se zúčastnilo 807 dětí z 18 mateřských škol v gesci Královéhradeckého magistrátu, metoda CGS byla administrována jejich učitelkám. Výsledky ukazují, že v nadcházejícím školním roce lze očekávat 35 žáků prvních tříd s mimořádným rozumovým nadáním, což odpovídá 4 % dětí (ve sledované oblasti) předškolního věku. Metoda tak nominovala přibližně dvojnásobný počet dětí do procesu identifikace mimořádného nadání, než je očekáváno v populaci (dle principu Gaussovy křivky normálního rozložení). Sledování rodových rozdílů ukázalo, že v rámci tohoto skríninku se dívky jevily jako celkově nadanější. Výsledný rozdíl může být dán do souvislosti s všeobecně rychlejším zráním dívek, s odlišným vývojem, respektive průběhem zrání CNS (dívčí mozek je lépe predisponován k výkonům souvisejícím s řečí a jemnou motorikou, na nichž velkou částí leží jádro školní zralosti), a v neposlední řadě též s rodovými stereotypy (faktem je, že hodnotitelkami byly ženy a autorkou skríninkové metody je rovněž žena). Tyto hypotézy je nutno dále prověřit. ER -
HAVIGEROVÁ, Jana Marie, Iva BUREŠOVÁ, Veronika SMETANOVÁ a Jana PŘIBYLOVÁ. Rodové rozdíly ve výsledcích Škály charakteristik nadání (CGS) u dětí předškolního věku. \textit{Klinická psychologie a osobnost}. Brno: MUNI PRESS, 2013, 02/01/2013, s.~5-14, 9 s. ISSN~1805-6393.
|