Metodika optimalizace institucionálního prostředí v železniční dopravě v České republice.
KVIZDA, Martin, Petr MLSNA, Tomáš NIGRIN, Daniel SEIDENGLANZ a Zdeněk TOMEŠ. Metodika optimalizace institucionálního prostředí v železniční dopravě v České republice. 2013. |
Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
|
Základní údaje | |
---|---|
Originální název | Metodika optimalizace institucionálního prostředí v železniční dopravě v České republice. |
Název anglicky | Methodology for the optimization of the institutional environment in rail transport in the Czech Republic. |
Autoři | KVIZDA, Martin (203 Česká republika, garant, domácí), Petr MLSNA (203 Česká republika), Tomáš NIGRIN (203 Česká republika), Daniel SEIDENGLANZ (203 Česká republika, domácí) a Zdeněk TOMEŠ (203 Česká republika, domácí). |
Vydání | 2013. |
Další údaje | |
---|---|
Originální jazyk | čeština |
Typ výsledku | Cert., akred., schvál. metodiky, specializované mapy, léčebné, památkové postupy |
Obor | 50600 5.6 Political science |
Stát vydavatele | Česká republika |
Utajení | není předmětem státního či obchodního tajemství |
WWW | URL |
Kód RIV | RIV/00216224:14560/13:00065544 |
Organizační jednotka | Ekonomicko-správní fakulta |
Klíčová slova česky | železniční doprava; regulační orgán; poplatky za přístup na infrastrukturu; liberalizace železnic |
Klíčová slova anglicky | rail industry; regulation authority; infrastructure fees; liberalization of railways |
Technické parametry | Licenční smlouva k užití výsledků výzkumu a vývoje č.j. CTT 04-2014-Stu-MDČR uzavřená dne 29. 1. 2014 mezi smluvními stranami: Masarykova univerzita a Univerzita Karlova v Praze jako poskytovatelé na straně jedné a Ministerstvo dopravy ČR (IČ 66003008, zastoupené JUDr. Ondřejem Michalčíkem ondrej.michalcik@mdcr.cz) jako příjemce na straně druhé. |
Příznaky | Recenzováno |
Změnil | Změnil: prof. Ing. Martin Kvizda, Ph.D., učo 171. Změněno: 3. 11. 2014 10:32. |
Anotace |
---|
Obsahem metodiky je doporučení postupu pro vyřešení otázky absence regulačního orgánu pro sektor železniční dopravy dle požadavků evropské legislativy; dále postup liberalizace železniční dopravy skrze minimalizaci bariér volného podnikání s jasným vymezením činnosti správce infrastruktury a jeho role ve vztahu k incumbentovi (konkrétně v případě České republiky dokončením vydělení infrastruktury a činností spojených s údržbou a řízením sítě od Českých drah). S tím souvisí doporučený postup pro transparentní a nediskriminační stanovení poplatků za použití dopravní cesty včetně odběru trakční energie a rekuperace, s cílem dosáhnout ekonomické rovnováhy mezi užitím cesty a náklady na zajištění provozu na ní. Metodika navrhuje přidělení kapacity na základě ekonomických stimulů (cena cesty ve vazbě na kvalitu, resp. s možností jejich dražby) spolu s uzavřením několikaleté rámcové smlouvy, což by na základě koncepčních požadavků objednatelů a dopravců upřesňovalo strategii investičního rozvoje sítě. Pro osobní dopravu metodika navrhuje základní varianty vzájemného uznávání jízdních dokladů mezi dopravci. |
Anotace anglicky |
---|
The content of this methodology is the recommended procedure for resolving the question of the absence of a regulatory authority of rail industry according to European legislation; further the process of liberalization of rail transport through minimizing barriers to free enterprise with a clear definition of the activity of an infrastructure and its role in relation to the incumbent. Related to this is the recommended procedure for transparent and non-discriminatory infrastructure pricing, including sampling traction and energy recovery, to achieve economic balance between the use of the infrastructure and operation costs. The methodology proposes the allocation of capacity on the basis of economic incentives (costs in relation to quality, auctions) together with framework agreements. For passenger transport methodology proposes the basic variant of mutual recognition of travel documents between carriers. |
Návaznosti | |
---|---|
TD010063, projekt VaV | Název: Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR |
Investor: Technologická agentura ČR, Optimalizace regulace konkurenčního prostředí v železniční osobní a nákladní dopravě v ČR |