FILIP, Aleš. Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám. Musicologica Brunensia. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 48, č. 2, s. 39-58. ISSN 1212-0391.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám
Název česky Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám
Název anglicky Gabriel von Max Cycle Phantasie-Bilder zu Tonstücken
Autoři FILIP, Aleš (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Musicologica Brunensia, Brno, Masarykova univerzita, 2013, 1212-0391.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor Umění, architektura, kulturní dědictví
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
WWW Digitální knihovna FF MU
Kód RIV RIV/00216224:14210/13:00071994
Organizační jednotka Filozofická fakulta
Klíčová slova česky Gabriel von Max; cyklus kreseb Obrazové fantazie k hudebním skladbám; recepce hudby v 19. století; Ludwig van Beethoven; Felix Mendelssohn-Bartholdy; romantismus a presymbolismus
Klíčová slova anglicky Gabriel von Max; cycle of drawings Phantasie-Bilder zu Tonstücken; the reception of music in the 19th century; Ludwig van Beethoven; Felix Mendelssohn-Bartholdy; romanticism and presymbolism
Štítky rivok
Příznaky Mezinárodní význam, Recenzováno
Změnil Změnila: Mgr. Vendula Hromádková, učo 108933. Změněno: 11. 4. 2014 13:25.
Anotace
Mnichovský malíř českého původu Gabriel von Max (1840-1915) vytvořil v letech 1861-1862, tedy v době, kdy končil svá studia na Akademii umění ve Vídni, cyklus Phantasie-Bilder zu Tonstücken, v němž spojil své kresby s pěti klavírními sonátami Ludwiga van Beethovena, s Písněmi beze slov a oratoriem Kristus Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, s klavírními skladbami Franze Liszta, Roberta Schumanna aj. Max oceňoval emotivní působení instrumentální hudby a usiloval o to, aby svými kresbami docílil podobného účinu. Přiřazení jeho kreslených kompozic ke konkrétním hudebním skladbám bylo motivováno převážně subjektivně, pro orientaci publika připojil k 1. vydání svého cyklu v roce 1862 podrobný výklad. V příspěvku je Maxův cyklus analyzován za pomoci dosud nevyužitých pramenů z umělcovy pozůstalosti v Deutsches Kunstarchiv (Germanisches Nationalmuseum v Norimberku), ale také sumarizací dosud zveřejněných interpretací a detailním zkoumáním kreseb. Gabriel von Max tímto svým raným dílem, ve své době ojedinělým, navázal na romantickou tradici přibližování malířství a hudby, a zároveň jím začal koncipovat svůj presymbolistický koncept výtvarného umění. V článku je věnována zvláštní pozornost otázkám recepce hudby v 19. století.
Anotace anglicky
The Munich, Czech born painter Gabriel von Max (1840–1915) created the cycle Phantasie-Bilder zu Tonstücken in the years 1861–1862, i.e. at the time, when he finished his study at the Academy of Fine Arts in Vienna. Within the cycle, he connected his drawings with five piano sonatas by Ludwig van Beethoven, Lieder ohne Worte and oratory Christ by Felix Mendelssohn-Bartholdy, piano compositions by Franz Liszt, Robert Schumann etc. Max appreciated an emotive impact of instrumental music and aimed to achieve a similar effect through his drawings. Matching his drawings to concrete musical compositions was motivated for the most part subjectively, for the orientation of public, he appended a minute explanation to the first edition of his cycle (with photographic reproductions) in the year 1862. At this paper, the cycle is analysed with the use of hitherto unexploited sources from the estate of the artist at Deutsches Kunstarchiv (Germanisches Nationalmuseum in Nürnberg), but also through the summarisation of published interpretations and a detailed probing of drawings. Gabriel von Max continued a romantic tradition of an approach of painting and music and at the same time he begun to outline his presymbolistic concept of visual arts through this early work by him. The theme of the reception of music in the 19th century is devoted a special attention at this paper.
Návaznosti
MUNI/21/FIL/2013, interní kód MUNázev: Vídeňská studia malíře Gabriela Maxe (1840-1915) a jeho rané dílo Obrazové fantazie k hudebním skladbám
Investor: Masarykova univerzita, Vídeňská studia malíře Gabriela Maxe (1840-1915) a jeho rané dílo Obrazové fantazie k hudebním skladbám
VytisknoutZobrazeno: 19. 9. 2024 00:30