Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1164963, author = {Filip, Aleš}, article_location = {Brno}, article_number = {č. 2}, keywords = {Gabriel von Max; cycle of drawings Phantasie-Bilder zu Tonstücken; the reception of music in the 19th century; Ludwig van Beethoven; Felix Mendelssohn-Bartholdy; romanticism and presymbolism}, language = {cze}, issn = {1212-0391}, journal = {Musicologica Brunensia}, title = {Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám}, url = {http://hdl.handle.net/11222.digilib/129652}, volume = {roč. 48}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1164963 AU - Filip, Aleš PY - 2013 TI - Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám JF - Musicologica Brunensia VL - roč. 48 IS - č. 2 SP - 39-58 EP - 39-58 PB - Masarykova univerzita SN - 12120391 KW - Gabriel von Max KW - cycle of drawings Phantasie-Bilder zu Tonstücken KW - the reception of music in the 19th century KW - Ludwig van Beethoven KW - Felix Mendelssohn-Bartholdy KW - romanticism and presymbolism UR - http://hdl.handle.net/11222.digilib/129652 N2 - Mnichovský malíř českého původu Gabriel von Max (1840-1915) vytvořil v letech 1861-1862, tedy v době, kdy končil svá studia na Akademii umění ve Vídni, cyklus Phantasie-Bilder zu Tonstücken, v němž spojil své kresby s pěti klavírními sonátami Ludwiga van Beethovena, s Písněmi beze slov a oratoriem Kristus Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, s klavírními skladbami Franze Liszta, Roberta Schumanna aj. Max oceňoval emotivní působení instrumentální hudby a usiloval o to, aby svými kresbami docílil podobného účinu. Přiřazení jeho kreslených kompozic ke konkrétním hudebním skladbám bylo motivováno převážně subjektivně, pro orientaci publika připojil k 1. vydání svého cyklu v roce 1862 podrobný výklad. V příspěvku je Maxův cyklus analyzován za pomoci dosud nevyužitých pramenů z umělcovy pozůstalosti v Deutsches Kunstarchiv (Germanisches Nationalmuseum v Norimberku), ale také sumarizací dosud zveřejněných interpretací a detailním zkoumáním kreseb. Gabriel von Max tímto svým raným dílem, ve své době ojedinělým, navázal na romantickou tradici přibližování malířství a hudby, a zároveň jím začal koncipovat svůj presymbolistický koncept výtvarného umění. V článku je věnována zvláštní pozornost otázkám recepce hudby v 19. století. ER -
FILIP, Aleš. Maxův cyklus Obrazových fantazií k hudebním skladbám. \textit{Musicologica Brunensia}. Brno: Masarykova univerzita, 2013, roč. 48, č. 2, s.~39-58. ISSN~1212-0391.
|