C 2013

Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole

BARTOŇOVÁ, Miroslava a Kateřina JISKROVÁ

Základní údaje

Originální název

Využití alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem v základní škole

Název anglicky

The use of Alternative Methods in the Education of Pupils with Down syndrome in Primary School

Autoři

BARTOŇOVÁ, Miroslava (203 Česká republika, garant, domácí) a Kateřina JISKROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vydání. Brno, Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění, od s. 168-179, 12 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072010

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6515-4

Klíčová slova česky

Downův syndrom; alternativní metoda; mentální postižení; narušená komunikační schopnost; základní škola speciální; inkluze; učitel; asistent pedagoga; poradenství; logopedie; kognitivní funkce; Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování

Klíčová slova anglicky

Down syndrome; alternative method; intellectual disability; communication disorder; special school; inclusion; teacher; teaching assistant; counselling; speech therapy; cognitive functions; Feuerstein's Instrumental Enrichment

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 22. 2. 2014 14:01, prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D.

Anotace

V originále

Výzkumný projekt analyzuje realitu využívání alternativních metod v rámci vzdělávání žáků s Downovým syndromem na základních školách. V centru zájmu projektu byly alternativní metody zaměřené na rozvoj kognitivních funkcí, fyzických schopností a metody alternativní a augmentativní komunikace. Výzkum je zaměřen na aktuální zkušenosti a názory pedagogů základních škol, základních škol praktických a základních škol speciálních na možnost využívat v rámci vzdělávání metody rozšiřující, či nahrazující omezenou komunikační schopnost a podporující vývoj motoriky a poznávacích schopností. Byl realizován v roce 2013 prostřednictvím dotazníkového šetření u 31 učitelů a asistentů pedagoga. Jednalo se o výběrový soubor dotazovaných pedagogů, kteří pracují na základních školách v České republice s žákem s diagnózou Downův syndrom.

Anglicky

The research project analyses the rate of using alternative methods in teaching pupils with Down syndrome in primary schools. The project focused on the alternative methods aimed at developing cognitive functions, physical capability, and the alternative and augmentative communication methods. The research project analyses the current experiences and opinions of teachers from primary schools, practical schools, and special schools on the possibility to use learning methods developing or replacing insufficient communication skills and supporting the development of motor skills and cognitive abilities. Research was realised in 2013 through a questionnaire survey for 31 teachers and teaching assistants. The sample consisted of teachers working with a student diagnosed with Down syndrome in the Czech Republic.

Návaznosti

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Název: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Akronym: IIV)
Investor: Masarykova univerzita, Intervence pro inkluzi ve vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty