C 2013

Sociální inkluze osob s postižením

SLEPIČKOVÁ, Lenka a Helena VAĎUROVÁ

Základní údaje

Originální název

Sociální inkluze osob s postižením

Název anglicky

Social Inclusion of Persons with Disabilities

Autoři

SLEPIČKOVÁ, Lenka (203 Česká republika, garant, domácí) a Helena VAĎUROVÁ (203 Česká republika, domácí)

Vydání

1. vyd. Brno, Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením, od s. 23-49, 27 s. 2013

Nakladatel

Masarykova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072128

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6306-8

Klíčová slova česky

sociální inkluze; sociální exkluze; společnost; jedinec s postižením; práva osob s postižením; legislativa; paradigma postižení; medicínský (individuální) model postižení; sociální model postižení

Klíčová slova anglicky

Social inclusion; social exclusion; society; person with disability; rights of persons with disabilities; legislation; disability paradigm; medical model of disability; social model of disability

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 21. 2. 2014 11:33, Mgr. Bc. Pavla Žáková

Anotace

V originále

Tato kapitola se zaměřuje na inkluzi osob s postižením, a to v souvislosti s akademickým a legislativním pojmem inkluze, a také s výzkumy inkluze této „největší světové minority“. Vymezuje obsah pojmů sociální inkluze a exkluze, tak jak jsou používány v rámci akademického a politického diskurzu. Tyto pojmy jsou pak vztaženy ke konkrétní skupině osob s postižením. Text dále popisuje vývoj práv osob s postižením v mezinárodních dokumentech, což čtenáři umožní srovnání se stavem prosazování práv osob s postižením v České republice (legislativa, závazné dokumenty). S výše zmíněnou problematikou souvisí vývoj paradigmatu postižení, vyjadřovaný v proměnách modelu postižení. V textu nabízíme chronologický přehled modelů postižení, které výrazně ovlivňují obecné vnímání postižení a nastavení legislativních opatření v ekonomické, sociální a vzdělávací oblasti. V poslední části textu analyzujeme postoje většinové společnosti k osobám s postižením, které výrazně ovlivňují také to, jakým způsobem vnímají a přijímají osoby s postižením samy sebe.

Anglicky

The chapter focuses on inclusion of persons with disabilities in the context of theoretical and legislative content of the term. Furthermore, it offers an overview of researches of „the world's largest minority“. Firstly, we define the terms social inclusion and exclusion with the meanings they carry in academic and political discourse. Consequently, we apply these terms on the situation of persons with disabilities. Further on, the chapter offers key moments in the development of the human rights point of view on persons with disabilities in international documents. Thus the reader can compare rights guaranteed in international treaties and recommendations with the situation in the Czech Republic (legislation, documents). This issue is closely connected with the development of the paradigm of disability. The chapter brings a chronological overview of models of disability, which significantly influence general attitudes towards disability and focus of measures applied in economical, social and educational areas. The concluding part of the chapter analyses attitudes of the majority society towards persons with disabilities as they significantly influence the self-perception of persons with disabilities.

Návaznosti

MUNI/A/0709/2012, interní kód MU
Název: Intervence pro inkluzi ve vzdělávání (Akronym: IIV)
Investor: Masarykova univerzita, Intervence pro inkluzi ve vzdělávání, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty