Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@book{1166086, author = {Řezníčková, Dana and Cídlová, Hana and Čížková, Věra and Čtrnáctová, Hana and Čudová, Radka and Hanus, Martin and Kubiatko, Milan and Marada, Miroslav and Matějček, Tomáš and Trnová, Eva}, address = {Praha}, keywords = {skills; education; biology; geography; chemistry}, howpublished = {tištěná verze "print"}, language = {cze}, location = {Praha}, isbn = {978-80-87343-24-1}, publisher = {Nakladatelství P3K}, title = {Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie}, year = {2013} }
TY - BOOK ID - 1166086 AU - Řezníčková, Dana - Cídlová, Hana - Čížková, Věra - Čtrnáctová, Hana - Čudová, Radka - Hanus, Martin - Kubiatko, Milan - Marada, Miroslav - Matějček, Tomáš - Trnová, Eva PY - 2013 TI - Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie VL - neuveden PB - Nakladatelství P3K CY - Praha SN - 9788087343241 KW - skills KW - education KW - biology KW - geography KW - chemistry N2 - Monografie předkládá a do širších souvislostí rámuje koncepci a výsledky čtyřletého výzkumu oborových didaktik biologie, geografie a chemie. Tento výzkum byl podporovaný GA ČR (P407/10/0514). Hlavním cílem projektu bylo na základě víceúrovňové analýzy dovedností v rovině zamýšleného, realizovaného a dosaženého kurikula navrhnout provázaný systém dovedností žáků, které by si měli osvojit v biologii, geografii a chemii na konci 5. a 9. ročníku základní školy a 4. ročníku gymnázií. Snahou bylo naplňovat dílčí výzkumné cíle na základě shodných přístupů a metod, abychom mohli provést i mezioborovou komparaci dosažených výsledků. V první fázi byla navržena zvlášť za jednotlivé obory nová struktura dovedností, která graduje dle věku žáků. Byl zvolen stejný princip výběru a třídění dovedností, který odpovídá principům badatelské výuky. U všech tří oborů u jednotlivých věkových kategorií jsou dovednosti strukturovány do 4–5 hlavních okruhů dovedností (od kladení otázek po formulování závěrů). Navržené přehledy dovedností se v další fázi výzkumu staly obsahem tří dotazníků (za každý obor zvlášť), adresovaných pedagogům základních škol, gymnázií a vysokých škol. Analýza jejich výpovědí představuje jeden z podkladů pro korekci první verze návrhů dovedností a zároveň umožňuje sledovat názorové disproporce mezi pedagogy různých stupňů škol. Ve třetí fázi výzkumu jsme provedli testování vybraných dovedností dle výše zmiňovaných hlavních okruhů dovedností u žáků různého věku. Zároveň jsme žáky a jejich učitele oslovili dotazníkem, abychom výkony žáků v testu mohli zasadit do širších souvislostí. V neposlední řadě podklady pro zpětné přehodnocení původně navržené struktury dovedností poskytují i výsledky řízených rozhovorů s 27 učiteli různé aprobace a délky profesní praxe. Na závěr provedená mezioborová komparace výsledků dílčích analýz za jednotlivé obory umožňuje hlubší vhled do utváření a strukturování oborových dovedností a do procesu jejich implementace. ER -
ŘEZNÍČKOVÁ, Dana, Hana CÍDLOVÁ, Věra ČÍŽKOVÁ, Hana ČTRNÁCTOVÁ, Radka ČUDOVÁ, Martin HANUS, Milan KUBIATKO, Miroslav MARADA, Tomáš MATĚJČEK a Eva TRNOVÁ. \textit{Dovednosti žáků ve výuce biologie, geografie a chemie}. Praha: Nakladatelství P3K, 2013, 288 s. ISBN~978-80-87343-24-1.
|