t 2013

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII.

VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ

Basic information

Original name

Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII.

Name (in English)

Education of Pupils with Special Educational Needs VII.

Edition

1. vyd. Brno, 418 pp. 2013

Publisher

Masarykova univerzita

Other information

Language

Czech

Type of outcome

Editorství odborné knihy

Field of Study

50300 5.3 Education

Country of publisher

Czech Republic

Confidentiality degree

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organization unit

Faculty of Education

ISBN

978-80-210-6632-8

Keywords (in Czech)

žák, speciálně vzdělávací potřeby, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), školní vzdělávací program (ŠVP), inkluzivní vzdělávání, inkluzivní didaktika, výzkumné týmy výzkumného záměru.

Keywords in English

pupil, special educational needs, Framework Educational Programme for Basic Education, school educational programme, inclusive education, inclusive didactics, research teams.

Tags

Změněno: 2/5/2014 15:35, Mgr. Martina Dvořáková

Abstract

V originále

V odborné knize je prezentován výzkum výzkumných týmů výzkumného záměru za sedmý rok jejich činnosti. Jsou zpracovány teoretické otázky vývoje inkluzivní školy a je uvedena systematizace problémů, které provázejí výchovu nadaných dětí a žáků. Výzkumná šetření byla realizována u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, se specifickými poruchami učení a se zdravotním postižením. Dalším problémovým okruhem, který je v monografii zpracovaný, je výuka českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Závěrem je pozornost věnována žákům s poruchami chování a problematice negativních jevů.

In English

The book presents research conducted by teams of the research project realized in the seventh year of their work. It focuses on the issue of social determinants of inclusive education, especially on assessing inclusive activities through the concept of participation and resiliency in children and its importance for early intervention. The research focused on inclusion at lower primary school level, inclusion of students with mild intellectual disabilities in mainstream school, intervention in pupils with behavioural difficulties and substance use in youth with physical disabilities. Other parts of the research analyzed perspectives of pupils with different mother tongue, assessment and evaluation of pupils with specific learning difficulties in foreign language teaching, and transition from school to work.