VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII. (Education of Pupils with Special Educational Needs VII.). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 418 pp. ISBN 978-80-210-6632-8.
Other formats:   BibTeX LaTeX RIS
Basic information
Original name Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami VII.
Name (in English) Education of Pupils with Special Educational Needs VII.
Authors VÍTKOVÁ, Marie and Miroslava BARTOŇOVÁ.
Edition 1. vyd. Brno, 418 pp. 2013.
Publisher Masarykova univerzita
Other information
Original language Czech
Type of outcome Editorship of professional books
Field of Study 50300 5.3 Education
Country of publisher Czech Republic
Confidentiality degree is not subject to a state or trade secret
Organization unit Faculty of Education
ISBN 978-80-210-6632-8
Keywords (in Czech) žák, speciálně vzdělávací potřeby, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV), školní vzdělávací program (ŠVP), inkluzivní vzdělávání, inkluzivní didaktika, výzkumné týmy výzkumného záměru.
Keywords in English pupil, special educational needs, Framework Educational Programme for Basic Education, school educational programme, inclusive education, inclusive didactics, research teams.
Tags Munipress
Changed by Changed by: Mgr. Martina Dvořáková, učo 180818. Changed: 2/5/2014 15:35.
Abstract
V odborné knize je prezentován výzkum výzkumných týmů výzkumného záměru za sedmý rok jejich činnosti. Jsou zpracovány teoretické otázky vývoje inkluzivní školy a je uvedena systematizace problémů, které provázejí výchovu nadaných dětí a žáků. Výzkumná šetření byla realizována u dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, se sluchovým postižením, se specifickými poruchami učení a se zdravotním postižením. Dalším problémovým okruhem, který je v monografii zpracovaný, je výuka českého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Závěrem je pozornost věnována žákům s poruchami chování a problematice negativních jevů.
Abstract (in English)
The book presents research conducted by teams of the research project realized in the seventh year of their work. It focuses on the issue of social determinants of inclusive education, especially on assessing inclusive activities through the concept of participation and resiliency in children and its importance for early intervention. The research focused on inclusion at lower primary school level, inclusion of students with mild intellectual disabilities in mainstream school, intervention in pupils with behavioural difficulties and substance use in youth with physical disabilities. Other parts of the research analyzed perspectives of pupils with different mother tongue, assessment and evaluation of pupils with specific learning difficulties in foreign language teaching, and transition from school to work.
PrintDisplayed: 1/9/2024 04:22