D 2013

Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky

BLAŽKOVÁ, Růžena a Milena VAŇUROVÁ

Základní údaje

Originální název

Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky

Název česky

Intuice a vhled při řešení úloh matematicky nadanými žáky

Název anglicky

Intuition and insight in solving mathematical tasks by gifted pupils

Autoři

BLAŽKOVÁ, Růžena a Milena VAŇUROVÁ

Vydání

1. vyd. Brno, Učitel a nadaný žák, od s. 17-22, 6 s. 2013

Nakladatel

Masarakova univerzita

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Stať ve sborníku

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

paměťový nosič (CD, DVD, flash disk)

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-210-6672-4

Klíčová slova česky

matematicky nadaný žák; řešení úloh; intuice; vhled

Klíčová slova anglicky

mathematically gifted pupil; tasks solving; intuition; insight
Změněno: 5. 3. 2014 10:10, RNDr. Růžena Blažková, CSc.

Anotace

V originále

Sledování přístupu matematicky nadaných žáků k řešení netradičních úloh ukázalo, že na rozdíl od většiny žáků v běžné třídě, nadaní žáci vyřeší úlohu, aniž by respektovali ve škole naučené postupy a jejich zápisy. S obtížemi se podřizují formálním postupům, které jsou často vyžadovány učiteli, nebo předem připravenými předtištěnými šablonami v pracovních sešitech. Často využívají okamžitého nápadu, intuice a vhledu. V příspěvku uvádíme několik příkladů úloh, při jejichž řešení se projevila schopnost nadaných žáků využít intuice a vhledu.

Anglicky

Monitoring the approach of mathematically gifted pupils to solving untradicional tasks showed that as opposed to a majority of pupils in a regular class, gifted pupils solve the tasks without respecting procedures and their notations learned at school. They find it highly difficult to submit themselves to formal procedures that are often required by teachers or also a sudden idea, intuition and insight. In the contribution, we provide several examples of solving tasks by mathematically gifted pupils in which they showed their skill to implement intuition and insigh.

Návaznosti

MSM0021622443, záměr
Název: Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání
Investor: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR, Speciální potřeby žáků v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání