C 2013

MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

STROBACHOVÁ, Barbara

Základní údaje

Originální název

MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

Název anglicky

MCA: phenomenological view on children from social disadvantaged environment

Autoři

STROBACHOVÁ, Barbara (203 Česká republika, garant, domácí)

Vydání

1. vyd. Praha, Výzkumné metody v pedagogické praxi, od s. 86-104, 19 s. pedagogika, 2013

Nakladatel

Grada Publishing, a.s.

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Kapitola resp. kapitoly v odborné knize

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Forma vydání

tištěná verze "print"

Kód RIV

RIV/00216224:14410/13:00072636

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

ISBN

978-80-247-4368-4

Klíčová slova česky

fenomenologie; výzkum; vzdělávání; sociálně znevýhodněné prostředí

Klíčová slova anglicky

phenomenology; research; education; socially disadvataged environment

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2014 15:00, Dana Nesnídalová

Anotace

V originále

Záměrem kapitoly je představit fenomenologickou metodu analýzy textu MCA na sociálně pedagogickou oblast výzkumu, konkrétně výzkumu vztahu romských dětí ke škole. MCA je metoda analýzy textu vyvinutá švédským psychologem, profesorem a výzkumníkem Rogerem Sagesem pro účely výzkumu v interkulturní psychologii a psychologii práce. Tato metoda vychází z fenomenologické filosofie a je na rozdíl od interpretativní či deskriptivní fenomenologické analýzy v ČR zatím poměrně neznámá. MCA nabízí v porovnání se známějšími postupy výhody kvalitativní i kvantitativní metodologie i software pro analýzu a syntézu dat. V ilustrativním výzkumu se autorka pokouší získat výpovědi učitelů, žáků a jejich rodičů jedné školy na téma „Škola“, a tyto výpovědi podrobit fenomenologické analýze MCA a získat tak co nejkomplexnější obraz tohoto fenoménu

Anglicky

The chapter aims to present a phenomenological text analysis called Meaning Constitution Analysis (MCA) and employ it within a field of social education focusing on attitudes of Roma children to school. MCA was developed by Swedish psychologist and researcher Roger Sages as a method for intercultural research and work psychology. It is rooted in phenomenological philosophy and, due to its theoretical foundation, it integrates advantages both of qualitative and quantitative methodological approaches. Moreover, MCA has also a software version that makes its application easier. Utilizing phenomenological methodology, the author focused on the concept of “School” in interviews with Roma children, their schoolmates and with teachers and used MCA to analyze transcripts of interviews to gain a complex picture of participants’ experiencing of “School”.

Návaznosti

MUNI/A/0741/2012, interní kód MU
Název: Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny (Akronym: ROMCIZ)
Investor: Masarykova univerzita, Výzkumná šetření zaměřená na sociálně znevýhodněné skupiny, DO R. 2020_Kategorie A - Specifický výzkum - Studentské výzkumné projekty