2013
MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
STROBACHOVÁ, BarbaraZákladní údaje
Originální název
MCA: Fenomenologický pohled na vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
Název anglicky
MCA: phenomenological view on children from social disadvantaged environment
Autoři
STROBACHOVÁ, Barbara (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vyd. Praha, Výzkumné metody v pedagogické praxi, od s. 86-104, 19 s. pedagogika, 2013
Nakladatel
Grada Publishing, a.s.
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00072636
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-247-4368-4
Klíčová slova česky
fenomenologie; výzkum; vzdělávání; sociálně znevýhodněné prostředí
Klíčová slova anglicky
phenomenology; research; education; socially disadvataged environment
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 11. 4. 2014 15:00, Dana Nesnídalová
V originále
Záměrem kapitoly je představit fenomenologickou metodu analýzy textu MCA na sociálně pedagogickou oblast výzkumu, konkrétně výzkumu vztahu romských dětí ke škole. MCA je metoda analýzy textu vyvinutá švédským psychologem, profesorem a výzkumníkem Rogerem Sagesem pro účely výzkumu v interkulturní psychologii a psychologii práce. Tato metoda vychází z fenomenologické filosofie a je na rozdíl od interpretativní či deskriptivní fenomenologické analýzy v ČR zatím poměrně neznámá. MCA nabízí v porovnání se známějšími postupy výhody kvalitativní i kvantitativní metodologie i software pro analýzu a syntézu dat. V ilustrativním výzkumu se autorka pokouší získat výpovědi učitelů, žáků a jejich rodičů jedné školy na téma „Škola“, a tyto výpovědi podrobit fenomenologické analýze MCA a získat tak co nejkomplexnější obraz tohoto fenoménu
Anglicky
The chapter aims to present a phenomenological text analysis called Meaning Constitution Analysis (MCA) and employ it within a field of social education focusing on attitudes of Roma children to school. MCA was developed by Swedish psychologist and researcher Roger Sages as a method for intercultural research and work psychology. It is rooted in phenomenological philosophy and, due to its theoretical foundation, it integrates advantages both of qualitative and quantitative methodological approaches. Moreover, MCA has also a software version that makes its application easier. Utilizing phenomenological methodology, the author focused on the concept of “School” in interviews with Roma children, their schoolmates and with teachers and used MCA to analyze transcripts of interviews to gain a complex picture of participants’ experiencing of “School”.
Návaznosti
MUNI/A/0741/2012, interní kód MU |
|