k 2014

Terénní mapování ve speciální pedagogice

VRUBEL, Martin

Základní údaje

Originální název

Terénní mapování ve speciální pedagogice

Název česky

Terénní mapování ve speciální pedagogice

Autoři

Vydání

II. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY, 2014

Další údaje

Jazyk

čeština

Typ výsledku

Prezentace na konferencích

Obor

50300 5.3 Education

Stát vydavatele

Česká republika

Utajení

není předmětem státního či obchodního tajemství

Organizační jednotka

Pedagogická fakulta

Klíčová slova česky

terénní mapování, speciální pedagogika, bariéry , komplexnost úprav, zrakové postižení

Klíčová slova anglicky

terrain mapping, special education, barriers, complexity, visual impairment

Příznaky

Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2015 14:09, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.

Anotace

V originále

Terénní mapování je evaluační metoda původně užívaná v přírodovědných oborech. V rámci mezioborové spolupráce jsme tuto metodu přenesli do speciální pedagogiky. Tento příspěvek představuje možnosti užití terénního mapování a jeho význam jako evaluačního prostředku (také evaluační metody) při výzkumných i nevýzkumných aktivitách v rámci speciální pedagogiky. Pohyb člověka se zdrav otním (například tělesným či zrakovým) postižením je komplikován mnoha bariérami. Na jejich tvorbu má vliv nevědomost, ale i netolerance intaktní společnosti. Odstraněním těchto bariér (v případě rekonstrukcí pak nevytvořením) dochází ke zpřístupnění veřej ného prostoru občanům, kteří jsou z něho na základě této netolerance k jinakosti vyčleněni. Metoda terénního mapování nám umožní cílené sledování přítomnosti bezbariérových tras a pozitivních či negativních změn bezbariérovosti v čase. Aplikaci terénního mapování si představíme na vybrané trase, kterou sledujeme a hodnotíme z hlediska měnící se komplexnosti tyfloinženýrských prvků, odstraňujících tvrdé bariéry pro osoby se zrakovým postižením.