2014
Terénní mapování ve speciální pedagogice
VRUBEL, MartinZákladní údaje
Originální název
Terénní mapování ve speciální pedagogice
Název česky
Terénní mapování ve speciální pedagogice
Autoři
Vydání
II. OLOMOUCKÉ SPECIÁLNĚPEDAGOGICKÉ DNY, 2014
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Prezentace na konferencích
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
Klíčová slova česky
terénní mapování, speciální pedagogika, bariéry , komplexnost úprav, zrakové postižení
Klíčová slova anglicky
terrain mapping, special education, barriers, complexity, visual impairment
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 28. 2. 2015 14:09, Mgr. Martin Vrubel, Ph.D.
Anotace
V originále
Terénní mapování je evaluační metoda původně užívaná v přírodovědných oborech. V rámci mezioborové spolupráce jsme tuto metodu přenesli do speciální pedagogiky. Tento příspěvek představuje možnosti užití terénního mapování a jeho význam jako evaluačního prostředku (také evaluační metody) při výzkumných i nevýzkumných aktivitách v rámci speciální pedagogiky. Pohyb člověka se zdrav otním (například tělesným či zrakovým) postižením je komplikován mnoha bariérami. Na jejich tvorbu má vliv nevědomost, ale i netolerance intaktní společnosti. Odstraněním těchto bariér (v případě rekonstrukcí pak nevytvořením) dochází ke zpřístupnění veřej ného prostoru občanům, kteří jsou z něho na základě této netolerance k jinakosti vyčleněni. Metoda terénního mapování nám umožní cílené sledování přítomnosti bezbariérových tras a pozitivních či negativních změn bezbariérovosti v čase. Aplikaci terénního mapování si představíme na vybrané trase, kterou sledujeme a hodnotíme z hlediska měnící se komplexnosti tyfloinženýrských prvků, odstraňujících tvrdé bariéry pro osoby se zrakovým postižením.