KOTKOVÁ, Martina a Lenka LACINOVÁ. Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií. Psychologie pro praxi. Karolinum, roč. 49, 1-2, s. 39-53. ISSN 1803-8670. 2014.
Další formáty:   BibTeX LaTeX RIS
Základní údaje
Originální název Rodičovský konflikt a školní zátěž studentů gymnázií
Název anglicky Interparental conflict and school stress of students of high schools
Autoři KOTKOVÁ, Martina (203 Česká republika, domácí) a Lenka LACINOVÁ (203 Česká republika, garant, domácí).
Vydání Psychologie pro praxi, Karolinum, 2014, 1803-8670.
Další údaje
Originální jazyk čeština
Typ výsledku Článek v odborném periodiku
Obor 50300 5.3 Education
Stát vydavatele Česká republika
Utajení není předmětem státního či obchodního tajemství
Kód RIV RIV/00216224:14230/14:00073535
Organizační jednotka Fakulta sociálních studií
Klíčová slova česky rodičovský konflikt; stres ve škole; reprezentace rodiny; emocionální nákaza
Klíčová slova anglicky interparental conflict; stress at school; representation of family; emotion contagion
Příznaky Recenzováno
Změnil Změnila: Ing. Alena Raisová, učo 36962. Změněno: 27. 4. 2015 17:51.
Anotace
Předkládaná studie se zaměřuje na zkoumání vztahu mezi rodičovským konfliktem a stresem ve škole u gymnaziálních studentů ve věku 15–18 let. Speciální pozornost byla věnována mediačnímu efektu vztahu k rodičům a moderačnímu efektu reprezentace rodiny. Studie vychází z kvantitativního designu a k získání potřebných dat byly použity dotazníkové metody. Mediační efekt vztahu k rodičům nebyl prokázán. Moderační efekt reprezentace rodiny byl potvrzen pouze u dívek: Souvislost mezi pocitem ohrožení a celkovým stresem je signifikantní jen u těch dívek, které nemají nejvíce konstruktivní ani nejvíce destruktivní reprezentaci rodiny.
Anotace anglicky
This study is focused on examination of the relationship between interparental conflict and school stress of high school students in ages between 15 and 18 years. Attention was especially paid to the mediation effect of relationships towards parents and the moderation effect of representation of a family. This study is based on quantitative research design and questionnaires were used to obtain wanted data. The mediation effect of relationships toward parents was not found in the study. There was evidence of the moderation effect of representation in this study but only in girls. Statistic significance between feelings of threat and general school stress was found only in girls who did not show the most constructive and destructive representation of a family.
Návaznosti
GAP407/12/0854, projekt VaVNázev: Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
Investor: Grantová agentura ČR, Cesty do dospělosti: longitudinální výzkum vývojových trajektorií a prediktorů autonomie a identity
VytisknoutZobrazeno: 19. 4. 2024 22:17