Další formáty:
BibTeX
LaTeX
RIS
@article{1173861, author = {Pacholík, Viktor}, article_location = {Olomouc}, article_number = {4 (2)}, keywords = {Subjective experience and personality states; anxiety; trepidation; people with physical disability; sport for the physically disabled; The Halliwick Swimming Concept.}, language = {cze}, issn = {1804-4220}, journal = {Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi}, title = {Halliwickův koncept plavecké výuky jako prostředek překonání strachu z vody}, volume = {2013}, year = {2013} }
TY - JOUR ID - 1173861 AU - Pacholík, Viktor PY - 2013 TI - Halliwickův koncept plavecké výuky jako prostředek překonání strachu z vody JF - Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi VL - 2013 IS - 4 (2) SP - 41–51 EP - 41–51 PB - Univerzita Palackého v Olomouci SN - 18044220 KW - Subjective experience and personality states KW - anxiety KW - trepidation KW - people with physical disability KW - sport for the physically disabled KW - The Halliwick Swimming Concept. N2 - Tento text se zabývá problematikou vlivu Halliwickova konceptu plavecké výuky na subjektivní prožitky a psychické stavy osob s tělesným postižením. Autoři vycházejí z předpokladu, že vodní aktivity jsou pro osoby s tělesným postižením vhodnou formou pohybových aktivit, neboť nedochází k nežádoucímu zatěžování kloubů, zároveň však vodní prostředí podporuje rozvoj svalové síly, dýchacího systému a vodorovná poloha těla při plavání usnadňuje žilní návrat krve. V neposlední řadě má pohyb ve vodním prostředí nezastupitelnou rehabilitační funkci. Nelze opomenout ani působení na psychiku jedince. Specifi ka vodního prostředí totiž člověku s pohybovými obtíženi poskytují mnohdy jedinečnou možnost samostatného pohybu bez závislosti na pomoci druhého člověka či kompenzačních pomůcek. V rámci programu plavecké výuky podle Halliwickova konceptu, který byl sestaven z 10 plaveckých lekcí, jsme v rámci případové studie sledovali psychickou odezvu jednotlivých lekcí i celého programu. K hodnocení osobnostních charakteristik a subjektivních prožitků a stavů osobnosti jsme použili Dotazník SPARO (Mikšík, 2004a), Dotazník SUPSO (Mikšík, 2004b), Osobnostní anketu pro plavce (Pacholík, 2012), pozorování a rozhovor. Získané výsledky naznačují pozitivní vliv plaveckého programu na zmírnění negativních psychických stavů ve vztahu k vodnímu prostředí, jako je úzkost, nepokoj a sklíčenost, a postupné zvyšování míry psychické pohody, aktivity a činorodosti, pocitů síly a energie spojené s pozitivním očekáváním. Většina těchto změn se projevila jak v jednotlivých lekcích, tak z hlediska hodnocení změn v průběhu celého programu. ER -
PACHOLÍK, Viktor. Halliwickův koncept plavecké výuky jako prostředek překonání strachu z vody. \textit{Aplikované pohybové aktivity v teorii a praxi}. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, roč.~2013, 4 (2), s.~41–51. ISSN~1804-4220.
|