2013
Management škol a inkluze ve vzdělávání
VRUBEL, MartinZákladní údaje
Originální název
Management škol a inkluze ve vzdělávání
Název česky
Management škol a inkluze ve vzdělávání
Název anglicky
School Management And Inclusive Education
Autoři
VRUBEL, Martin (203 Česká republika, garant, domácí)
Vydání
1. vydání. Brno, Aktéři školní inkluze. School Inclusion Actors. od s. 59-76, 18 s. 2013
Nakladatel
Masarykova univerzita
Další údaje
Jazyk
čeština
Typ výsledku
Kapitola resp. kapitoly v odborné knize
Obor
50300 5.3 Education
Stát vydavatele
Česká republika
Utajení
není předmětem státního či obchodního tajemství
Forma vydání
tištěná verze "print"
Kód RIV
RIV/00216224:14410/13:00072965
Organizační jednotka
Pedagogická fakulta
ISBN
978-80-210-6688-5
Klíčová slova česky
management školy; inkluzivní vzdělávání; základní škola; střední škola; postoje; bariéry; facilitátory; zdravotní postižení; zrakové postižení
Klíčová slova anglicky
school management; inklusive education; basic school; high school; attitudes; barriers; facilitator; dissability; visual impairment
Příznaky
Recenzováno
Změněno: 23. 4. 2014 13:21, PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.
V originále
Kapitola se zaměřuje na zkoumání a prezentaci postojů managementu základních a středních škol. Vzhledem k tomu, významným trendem, který posunuje lidské vědění kupředu, je mezioborový pohled na zkoumané skutečnosti se v rámci kapitoly věnujeme interdisciplinárnímu pohledu na zdravotní postižení. Na základě výsledků výzkumu se zamýšlíme nad tím, proč je managementu škol blízký tzv. medicínský modle pojetí zdravotního postižení. Kromě tohoto se věnujeme postojům managementu škol k facilitátorům inkluzivního vzdělávání včetně vývoje vnímání důležitosti jednotlivých facilitátorů v prostředí základních a středních škol. Výzkum probíhal metodou kvantitativního sběru dat pomocí online dotazníku. Výzkumnou jednotkou byl ředitel a ředitelka základních škol a středních škol v Pardubickém kraji. Následně došlo k analýze získaných dat vypovídajících o vnímání facilitátorů a predikci možnosti integrace žáka pouze na základě určitého druhu zrakového postižení.
Anglicky
The chapter focuses on research and presentation of attitudes of primary and secondary school management. As the trends pushing forward scientific knowledge are multidisciplinary, we consider disability from perspectives of different scientific fields. Based on the results of our research; we try to find out why is the medical model predominant within the school management personnel. Further, we look at management attitudes towards facilitators of inclusive education including perceptions of importance of specific facilitators in primary and secondary schools. We used quantitative approach, specifically on-line questionnaire. The research has been conducted among principals of primary and secondary schools in Pardubice region. After collecting the data we analyzed management’s perceptions of facilitators and predictions of possible integration of students with different types of visual impairments.
Návaznosti
MUNI/M/0012/2013, interní kód MU |
|